torsdag 13 november 2008

Årgång 2008, steg 2:



17 kommentarer:

Anonym sa...

oj, så många bitar, gjorde ni några extra som kan ätas upp?

a n k i e f o n t ä n sa...

Va fan?!

Erik Ahrnbom sa...

mäktigt.

Anonym sa...

Du är imponerande tidigt ute, måste jag säga!
Ställ inte huset någonstans där det är fuktigt, bara. Våra hus står i ett fönster över ett element och brukar implodera efter ett tag...
Och så kan du ju överväga pepparkakshustävlingen på Sofiero (tex)!

Miss Gillette sa...

Imponerande. Vad raka och fina era bitar blir, hur får man dem såna?

Fredrik sa...

Snyggt jobbat!

Huskorset sa...

Sara: Ja, fast de är inte med på bilden.

Ankiefontän: ...jamen jag vet...*lite generad*

Erika: Tackar. Jag minns en borg från förra året.

Lotta: Det (snudd på) oförskämt tidiga igångsättandet kommer sig av att saker och ting har rört lite på sig här på sistone, som inducerar avsevärd tidigareläggning av säsongens traditioner. Själva julen kommer dock att firas där den ska.

Miss Gilette: Man skär/trycker med degstålkort! Denna underbara uppfinning.

Fredrik: Tackar, tackar!

Anonym sa...

Degstålkort???

Bild?

Huskorset sa...

dieva: Alltså det baksnobbsvenska för en slags upphottad degskrapa. Den är av tunn plåt och har ett trähandtag. Nu är den i diskmaskinen. Återkommer med bild.

Snokis sa...

Ser fram emot det färdiga bygget.

Anonym sa...

ett degstålkort! Jag måste ha ett/en. Var köper man det. Vi har fuskbakat gafflade pepparkakor, och kallar dem fuskigt kryddiga mandelkakor eftersom det bara är november.
Appropå specialare, vi har satt ett nästan fullt krus med surkål, i en tjeckisk surkålskruka med vattenlås, den står nu och puttrar under köksbordet.Två stora kålhuvuden gick åt och det var en pärs att bonka den fuktig med en trasig kavel.

Huskorset sa...

snokis: Jag med. Det här är det pilligaste sedan jag gjorde en sjujävla funkiskåk med "stensatt" altan när Sexåringen var 1,5. Ska se om jag hittar den bilden nånstans.

Sara: Jag tror på Werner&Werner, eller dylik butik. Åhléns också, kanske.
Svårt imponerad av surkålskrukan! Sprider den en rolig doft omkring sig? Jag är doftknarkare. Här i källarn står glöggen och äpplena och formligen stinker julmys. Mmmmm.

Miss Gillette sa...

Degstålkort får inga googleträffar! FINNS de då? Det du beskriver låter mest som en bredspackel. Men menar du att man lyfter av bitarna med degstålkortet så att de inte går sönder? Jag menade att alla dina byggsektioner ser så exakta ut, raka fönster raka kanter rakt allting. Om jag vill ha mina pepparkakshusdelar så raka får jag stå och efterskära dem med kniv så fort jag tagit ut dem ur ugnen, annars blir det apaskevt trots att jag ritar mallar som jag använder på degen sen.

Ja, bilder på allting vill jag se, på stålmåttet och på tidigare byggnationer och allt möjligt!

Huskorset sa...

Miss G: Oj, ja, jag ska försöka hitta bilder och dokumentera mera framöver.

Jag googlade själv "degstålkort" igår - det är ju skandal! Hoppas vi råder bot på detta nu.;) Ett degstålkort _är_ i princip en liten bredspackel.

Och nu tror jag jag förstår vad du är ute efter:
Jag rullar ut den färdigutkavlade degen på bakplåtspapperet (medelst bästa kaveln i världen - en med uttagbar pinne) före tillskärningen. Då hinner degen "krympa färdigt" innan jag ska trycka ut bitar med hjälp av degstålkortet. Häpp!

Miss Gillette sa...

Aha, och sen skär du med spackeln och får sådär raka snitt. Då fattar jag. Bara att tvätta av sina spacklar i olika bredder dårå och köraså det förhoppningsvis inte ryker ett dugg om kakplåtarna. Bra tips att kavla ut degen på papperet, fast det tror jag nästan att jag har gjort förut också, liksom enda sättet för att slippa lyfta stora sladdriga degsjok och garanterat sabba passformen.

(Jag gör inte pepparkakshus jätteofta, som du hör.)

Anonym sa...

Oj oj oj.

*orden och oj:et tog slut*

Magdalena sa...

Satan i gatan, det var inte illa! impad!