söndag 16 november 2008

Pure magic

Peter Barlach
(bild snodd av ÖversättarHelena)
Precis som Barack Obama använde sig av "de nya medierna" gjorde Barlach Obama det också:
Tolv blev bortåt sjuttio, mörker blev ljus, halvtomma bänkar blev salong fylld av sorl, allsång, värme och skrattmattor. Yes we could! De kändes lite magiskt.

Sällan har jag sett en sådan show, så ordvrängarekvilibristisk, finessmusikalisk, klokhumoristisk och med en sådan total tillit till åhörarnas förstånd. Och så denna Peters oförblommerade kärlek till sin egen föreställning som bara väller ut över alla kanter och som ogenerat skvätter ner oss i publiken, den är underbar. Givetvis kan ingen värja sig, efter en halv minut har han oss helt i sin hand. Under låten "Birgittasaga" var det moltyst runt Peters sång och gitarr, publiken var som en och samma människa. Det var stort och i sanning magiskt.

Vi satt ett gäng bloupies från Göteborg & Stenungsund på första bänk (ÖversättarHelena m make, Salte Stellan , IT-mamman och Ataharis och vad jag förstår var det ännu fler bloggare där), och efter förställningen satte vi kurs mot Göteborg och Park Aveny Hotel och rum 212, där glamoutrubaduren, vivören och lebermannen (tack ÖH för det sistnämnda epitetet) bodde och så generöst bjöd på efterfest. När jag ringde Filmstjärnan för att han skulle sluta upp, visade det sig att den osympatiske författare han spelar om kvällarna (i pjäsen Park Aveny som utspelar sig på Park Aveny) på Stadsteatern 100 m bort, i pjäsen bor på - rum 212. Det tyckte vi också var magiskt, på sätt och vis.

Till sist - jag har inte varit ett enda jota bakfull idag. En alltigenom magisk upplevelse detta, alltså.

7 kommentarer:

Översättarhelena sa...

Under över alla under, jag har inte heller varit bakis! Det var nåt med magin, som sagt ...

Anonym sa...

Han KOM till Förslöv. Och jag kunde inte gå. Detta grämer mig oerhört. Min kollega var där och kunde berätta - magi även här! Hon ksrattade så att hon grät och grät så att hon...grät.

Ataharis sa...

Inte jag heller (bakis alltså) trots att vi faktiskt gjorde slut på blåbärsglöggen. Tack för en fantastisk kväll i går - det är så roligt att träffa er! Vi måste göra om det snart igen.

Stor kram!

Peter Barlach sa...

Glömde tacka för ditt lok-skratt igår. Ni var fullständigt oslagbara. Ni på första bänk och alla andra. Kärlek!

Snokis sa...

Låter väldigt roligt!

Miss Gillette sa...

Å vad jag önskar att jag hade kunnat vara med. Men det var barnas tur att få gå på teater i lördags så jag kunde inte åka härifrån. Hoppas det blir fler tillfällen!

Fritt ur hjärtat sa...

Jag får väl förlåta er för att ni snuvade oss på efterfesten:-) Jag blev bakis, så himla orättvist!!

Det var sannerlige en magisk kväll... hur som helst har jag nu insett att kärleken är föränderlig och bytt Peter helt enkelt! :-))