måndag 10 november 2008

Huskorset leker Singoalla.

Jag är verkligen ingen teknik-wiz, men jag begagnar mig med liv och lust sedan någon vecka av Spotify, och det har öppnat mina ögon mot (för att åter citera Claes Elfsberg:) "de här nya medierna". Eventuellt kommer någon som läser det här att tycka att jag kommer med yesterdays news, men då bjussar jag på den dumstruten.

Jag, som genomsnittskonsument av god musik, är totalsåld på Spotify. Spotify är framtiden. Överhuvudtaget dataprogram som man hyr när man behöver dem verkar vara framtiden.Det förenklar, sparar plats på min burk, är billigare och enklare på en massa sätt.

Men Spotify kan man inte ta med överallt hur enkelt som helst. Det krävs lite specialgadgets för att vara uppkopplad hela tiden. T.ex. kunna lyssna på hyrd musik var som helst, när som helst. Vilket jag tror att människor självklart kommer att vilja framöver. Kräva att kunna göra, framöver. Enkelt. Plus detta att kunna jobba med andra hyrda program.
Är det så att det krävs en ny liten, smidig dosa som kan det här?

(Fet brasklapp: Det finns säkert en massa mobiler redan , via vilka man utan problem kan använda Spotify eller hålla på med cloud computing. Men jag med mitt begränsade mobil/IT-intresse känner inte till dem specifikt. Det jag vet är att jag i framtiden kommer att vilja kunna använda mig av Spotify när jag t.ex. tränar eller åker bil.)

Jag kommer att vilja vara uppkopplad nästan jämt, i framtiden.
I framtiden...hmm...
Kan jag lyssna, syns jag och kartläggs därmed. Sannerligen en Big Brother (the Orwell kind, inte Kanal 5-varianten) om jag någonsin hört talas om någon. Mitt virtuella sociogram utökas inte bara med kunskap om vilken musik jag tycker om utan även om vilken väg jag tog hem när jag slutade tidigt den där onsdagen, och vilken affär jag stannade till i (och då kan jag räkna med reklamförsändelser hem i brevlådan från den butiken), med mera. Kanske man kan se vem/vilka jag satt vid samma bord som på det där kaféet. Jag syns hela helahelahela tiden. Och någon som eventuellt skulle vara intresserad av var jag befann mig när jag lyssnade på en viss låt kan ta reda på det. Om den får.

Vi måste verkligen prata om FRA, hörni.

2 kommentarer:

Fredrik sa...

Det låer bra det där spotify, får väl kolla upp det:)

Ataharis sa...

Ja, det måste vi. Men du, vi ses visst på lördag! Ska bli riktigt roligt. :)