torsdag 6 november 2008

Nu kommer han!!! Kom dit eller bli ett torg!

Till Uddevalla, den 15 november.
18.00 spelar Peter Barlach på Regionteater Väst.

Men min vän Peter är brydd. Det är han som håller i det minsta barnet på bilden ovan.
Han tror inte det kommer att komma någon och se hans föreställning "Heliga Familjen" i Uddevalla den 15 november, som han turnerar med i Riksteaterns regi. Han skriver om det på sin blogg.

Nog kommer ni? Jag och ÖversättarHelena ska åka dit. Som en sorts bloupies. (Blogg-groupies, alltså. Ett uttryck jag själv hittat på och är extremt nöjd med.). Ja, det vet han förstås redan , men visst är ni fler som kommer?
Visst är det väl fler i Värsta Götalandsregionen som vill se denna enligt ryktet självlysande och fantastiska föreställning? Skratta, gråta, hoppas, le, gråta och skratta igen och så sist gå därifrån en smula rikare i själen än man kom. Eller hur!?

Lördagen 15 november
Kl 18 (obs, tiden!)
Regionteater Väst, Uddevallascenen, Scen 1
Uddevalla

Biljetter:

Ring 0522-997 20, Tryck 1, Prata med gulliga Gunhild (det är Peters smeknamn på henne) och boka på, boka på, boka på!

Om ni aldrig läst Peters blogg och inte har en aning kan ni läsa lite omdömen ur recensionsklipp nedan:
Vederkvickande familjeterapi, kryddad i både dur och moll.
SvD

Den här föreställningen är värd all framgång den kan få.
UNT


5 spårvagnar av 5
Norrköpings Tidningar


Ensam med gitarr, och begåvad med en estradörförmåga utöver det vanliga… Texterna vimlar av underfundigheter, fyndiga liknelser och träffsäkra observationer.
Västmanlands Läns Tidning

Och så den senaste jag har läst, från Sundsvalls Tidning, för ett par veckor sedan:

Till smidigt gitarrspel, sceniskt utspel och ordvändningar som vimlar av snabba associationer och språkglädje biktar han sin egen gamla omognad; det misslyckade ungkarlslivet, manéren, prestigen som ännu spökar. Hur moget är det att tappa humöret för att ens fru vinner över en när kompisgänget har lagtävlingar?


Men föreställningen är inte bara en nutidstrubadurs träffande och lustiga vardagsskildring. I botten finns ett riktigt sår, beskrivet så att tårarna kommer: den lille tolvåringen som gråter i hundens päls när hans mamma omkommit i en bilolycka. Bredvid detta är styvbarnsproblematik bara krusningar på ytan: dem går det, trots allt, att skoja om.

Någon familjeterapi är det inte som Peter Barlach erbjuder: mer en berättelse om en mognande människa, en som andra kan ta till sig i sina egna livsresor. Om att det är möjligt att hela, att skratta - och att trivas med att vara en person som lagt egotrippen bakom sig.
Sundsvalls Tidning
Sämre kan man ha det en lördagskväll mitt i gråslaskigaste november, inte sant?

Dessutom, vet jag att om man bor i Göteborg, tar tåget upp och håller sig framme efter showen, kan man få skjuts gratis med Peter himself tillbaka till Göteborg efteråt! En plats har han över.
En hyvens trubadur, minsann!
Eller så beror det på att han ska sova i Gbg och ändå tillbringar eoner i sin turnébil ensam...

Men kom, vänner! Kom!

11 kommentarer:

Snokis sa...

Oj vad du gick igång!

Skatans tänk sa...

Oj vad jag skulle ha velat... komma men mitt schema är lite "späckat" och så bor jag ju i öster om väster... så jag får vänta in mannen när han närmar sig, om han närmar sig, mina trakter. Förresten. Vilket äktenskpastycke! Lika som bär! Och barnen är sin mor och far upp i dagen (heter det så?) Kram och ha så roligt!

Fredrik sa...

Ni som kan...gå och se.

a n k i e f o n t ä n sa...

Jag har sett han. Han är bra. Och söt. Och verkar snäll. Så gå alla som kan!

Anonym sa...

Shit, vad kul det vore. Detta måste vi undersöka. Så kan jag ju bjuda på lite chips också ;)

Anonym sa...

Nämenvaf…
Då firar svärmor föllseda. I Kungsbacka. Det luktar logistikproblem lång väg… :(

Peter Barlach sa...

Hurra! Har du redan pröjsat plåt eller vill du ha en fri?

Ataharis sa...

Kan jag få åka med er? För i så fall vill jag gärna gå!

Huskorset sa...

Peter: Vill gärna ha en friplåt!

Atahari: Det tror jag säkert, kontakta ÖH, så ordnar det sig nog.

Anonym sa...

Fy katten vilken otäck bild!
Men jag hade gärna sett föreställningen. Undrar om den inte kommer hit också? Ska kolla.

Ataharis sa...

Kollar med ÖH idag!