torsdag 6 november 2008

Det var konstigt.



Huskorset
har en melankolisk dag.
Detta hände alldeles nyss:

Hon låg på soffan och vilade efter lunchsoppan inför eftermiddagens pass på föräldrakooperativet. Någonting föll med ett lätt brak i rummet bredvid. Ett svagt tjitter hördes. Huskorset gick och tittade efter. En rufsig, ganska liten, talgoxe satt och kollade ut genom fönstret och snackade lite. Huskorset öppnade alla möjliga fönster åt olika håll för att hjälpa till och omsider hittade den lille gynnaren ut genom köksfönstret.
Inga fönster eller ventiler var öppna i hela huset, så hur kom den in till att börja med?

I detta nu hoppar den omkring på fönsterbrädan utanför och tjittrar.
Vill den in igen?

Huskorsets dag blev i alla fall lite gladare, så mycket är säkert.

4 kommentarer:

Översättarhelena sa...

Den kanske alltid har bott i ert hus utan att ni har märkt det?

Anonym sa...

Kanske var det en liten rådgivare? I såfall - vad ville den säga?
I min konstiga värld är alla fåglar(konstiga)stjälar som alla, från en annan konstig värld, lånar för att hälsa på oss igen, i vår konstiga värld. Moderna Hugin och Munin?
Skönt att tänka, tycker jag (förutom att jag gillar båda mina ögon).
Och ja, jag tar ett gott råd när det erbjuds. Utan de råden vore jag ingenting. Kung av Sand.

Anonym sa...

och förresten skulle det vara själar - annars vet man inte vad man blir av med :)))

Huskorset sa...

ÖH: Haha, ja_så_måste det ju vara!

KB: Det är en fin tanke det. I så fall var det nog Mormor som tittade in för att se hur jag har det nu för tiden.
Vad hon ville? Jag tror hon tyckte jag skulle rycka upp mig. Lustigt nog hade jag ingen alls lust med det men blev lättare till sinnes i allafall.