torsdag 6 november 2008

[Pompa, ståt och hornmusik] * tillägg**tillägg

Huskorsets Medalj av fjärde storleken i indigofärgat band tilldelas idag den envisa lilla bostadsrättsförening vars kåk på Avenyn i Göteborg inrymmer biografen Royal.
Motivering: Som en biografkulturens David fäktas de mot en Goliat som borde skämmas. Tillsammans med Folkets Hus och Parker gör de en särdeles berömvärd insats för bevarandet av en levande stadskärna, även efter affärernas öppettider.
Denna bostadsrättsförening vill nämligen inte på några villkor att lokalen ska användas till annat biografvisning filmvisning! Förr fanns det åtta biografer på Avenyn, Royal är ensam kvar och detta tack vare dem och Folkets Hus och Parker (som även tagit sig an Spegeln i Malmö och Kvartersbion i Stockholm).
Svenska Bio (Goliat), vars uttåg ur lokalen ter sig inget mindre än skamligt, var den förre ägaren. Huskorset har från säker källa att t.o.m. skitsaker som kablar bara skars av och lämnades och måste alltså dras om. Kablar som rimligtvis inte Svenska Bio kunde ha någon nytta av att paja. Ren och skär vandalisering, alltså.

Det högtidliga överlämnandet sker kl 15.00 idag på Royals entrétak till tonerna av Volare, framfört av Frälsningsarméns blåsorkester. Not. Men medge att det vore pampigt!

* "Biografvisning"? Nej, inga guidade turer. "Filmvisning" skulle jag ändra till, om jag bara visste hur man strök sådär tjusigt mitt i texten, som Lotten och ÖversättarHelena kan.
** Nu vet jag! Tack Lotten!

7 kommentarer:

Översättarhelena sa...

En mycket välförtjänt medalj! Och så börjar jag genast fundera på det där med blåsmusik på entrétak ... hm, det kanske vore något för bandet ... Eller kanske inte.

Anonym sa...

God damn! Jag ställer mig i givakt. Jag delar ut gratis popcorn. Jag sopar efteråt.

Huskorset sa...

ÖH: Jo!

LB: Heja!

Lotten Bergman sa...

Men nu du!

När man vill ha överstruken text sätter man en kod framför och efter ordet. Men jag kan inte skriva koden i klartext här, för det gillar inte Bloggerbludder.

Först gör du en hake med öppningen åt höger. Sedan skriver du ordet strike och gör en hake som har öppningen ät vänster.

Sedan kommer ordet eller orden som du vill stryka över.

Direkt efter sätter du en hake med öppningen åt höger, ett vanligt snedstreck och ordet strike igen och avslutar hela bygget med en hake som gapar åt vänster.

vänsterhake+strike+högerhake
ord som ska strykas
vänsterhake+/strike+högerhake

Våjla!

(Haken är tangenten som sitter till vänster om Z. Högerhaken gapar åt vänster och vänsterhaken gapar åt höger. Jaså, blev jag överpedagogisk nu?)

Översättarhelena sa...

Här kommer ett annat tips (vem ska alltid vara värst?): Om du hittar någon snygg textfiness (röd text, jättestor text, överstruken, you name it) som du vill härma i en blogg så högerklickar du på sidan och väljer "Visa källkod" (eller något i den stilen; det kan säkert vara annorlunda i MacOS). Sen söker du bara efter stället där finessen finns och kopierar den! Glöm inte att sätta in din egen text mellan taggarna bara!

Lotten Bergman sa...

Förlåt felskrivningen ovan, du ska inte äta vänster.

(På Mac håller man ner ctrl och klickar, bara. Vips, ser man massa, massa, obegripliga koder.) Påminner lite om Kapten Haddock, faktiskt.

Huskorset sa...

Aha! Här ska testas!