onsdag 10 oktober 2007

Jag rekommenderar trätofflor med stålhätta

I fredags såg jag det eminenta kletzmerbandet Östblocket spela på ett ställe i Stockholm. Snorbra, men det var högt ljud så vi ställde oss lite längre bak, lyssnade, snackade lite mellan varven, drack öl. Himla trevligt.

Kapet presenterade mig för en tjej, också skådespelerska, och det visade sig att hon ska jobba med en snubbe vars högst tvivelaktiga kvinnosyn är omvittnad bland de skådespelerskor jag känner som jobbat med honom. Inte för att han är en utpräglad manschauvinist, han tillhör den där farliga sorten som bara inte tänkt efter ordentligt. Så jag halvgastar (pga ljudnivån) i hennes öra:

"Akta dig för hans kvinnosyn! Han är inte elak, bara ogenomtänkt. Se till att du har bra på fötterna när han sätter igång!"

Hon tittar mycket konstigt på mig och nickar. Och går.
Senare sa Kapet att hon kommit fram till honom och undrat varför jag bett henne akta sig för hans skrivmaskin och varför hon skulle ha bra på fötterna när han satte igång.

"Kastar han den på folks tår?"


hade hon frågat Kapet, och det var tydligt att hon tvivlade både på mina uppgifter och mitt mentala tillstånd. Både Kapet och Araben ansåg detta vara kvällens höjdpunkt.
Sorry, Östblocket.

Dagens bakverk:

* Judebröd

Inga kommentarer: