onsdag 10 oktober 2007

Detta att frilansa...

Jag vill jobba, skriva, blogga, söka jobb - men jag har annat som går före:
Det tar sådan evinnerlig tid att hålla reda på och efter kontrakt ( och kopior) blanketter (och kopior), arbetsgivarintyg (och kopior) och arbetsintyg (och kopior - obs, inte samma sak som arbetsgivarintyg). Plus kontakten med af - som måste underhållas ordentligt.

Varför ska det vara så?

Jag undrar vad allt jag inte hade kunnat uppnå om jag istället lagt all den tiden på att starta ett eget företag och jobba utav helvete för mig själv istället för att hela tiden desperat bevisa mitt existensberättigande som skådespelare och skribent för f-& a-kassan.

Kanske det är ett mer tilltalande alternativ - trots att jag då går miste om tryggheten i en a-kassa. Men jag pinkar ju ihop till en deltidslön med mina ströjobb - och vi vet alla vad som då hände med a-kasseersättningen förut: Den krympte så att jag sammanlagt tjänade mindre än om jag inte jobbat alls. Undrar om det är så nu, med de nya moderaterna? Att man straffas, när man väl får lite jobb. Det verkar väldigt o-Reinfeldtskt.

Har jag blivit en ny moderat?
Det ville jag ju inte.

Inga kommentarer: