måndag 29 oktober 2007

Halloween på dagis

Femåringen vill vara Batman, men den dräkten köper jag icke och jag har mina skäl:
När han var två år satt jag uppe i tre nätter och klippte till och sydde en Bamsedräkt, för han ville vara "Bassen" på dagisets Halloweenmaskerad.
Jag snodde metervis av brunt garn runt ett par dubbelvikta Lisebergskaninöron och sydde på en blå mössa i samma tyg som de blåa brallorna vars gula knappar den dåvarande Tvååringen fått vara med och välja.
Jag hällde lite flytande honung i en söt och sparad minihonungsburk från en hotellnatt för länge sedan och textade "Dunderhonung" på exakt likadant sätt som det står på Bamses burkar.

Tror ni han bar dräkten? Öronen? Viftade det allra minsta med burken?

Det hänger en aldrig använd, svindyr, Stålmannen-dräkt i sin sorgliga plastpåse i garderoben. Capen leker han med. Resten "KLIAR!"

Förra året var första gången han var utklädd på dagis Halloween maskerad. I en kvart, sen åkte det av fick jag höra av fröknarna på eftermiddagen.
Så - Batman? No way Ebola Bay.
Det blev en ny huva med tillhörande plastyxa för tjunie spänn och den recyclade skelettdräkten från i fjol. Jaaaaa den är lite för kort i benen.



Gissa vem som är precis lagom stor för Bamsedräkten i år och som inte har något att säga till om?

Inga kommentarer: