lördag 18 oktober 2008

Nu ni! Här får ni extra!

This one goes out to Ströbaek, som idogt samåker till Säffle sedan hans egen bil kajkade, men även till människor som tillbringar långa stunder med andra människor i bilar samt sådana som tycker det är kul med ordlekar, vitsar och annat litterärt skoj. Resten kan sluta läsa nu.
Alla ni andra – välkomna till paradiset. Jag har ordleken för er. Upphovsmännen är mina klanmedlemmar (eg. föräldragrupps-kompisar, men det låter så…ja.) Citymorsan och Papa Hugebrain. Jag har entusiastiskt spritt den i flera år, men först nu får den det forum den förtjänar. Man behöver vara minst två och vi kallar den ”Jag har en Etta…”:

Meningen är att finna på nya sammansatta ord. Det första ledet kallas ”etta” och det andra ”tvåa”. Således skulle i ordet rävsax ordet ”räv” vara ”Ettan” och ordet sax ”Tvåan”.
När jag kommer på ett ord som skulle passa som etta i ett sammansatt ord säger jag: ”Jag har en Etta.” Om personen jag riktar mig till är med på noterna säger han/hon ”Jag har en Tvåa”.
Då säger jag ” ett två tre: [Ettan-]". Den andra personen fyller i direkt (utan att hinna tänka efter och därmed censurera sig själv) med : ” [-tvåan]".
Sedan skrattar vi. Ja, inte alltid, men ibland infinner sig de mest intrikata bilder och ordet får sin förklaring. Det är ibland det roligaste, när vi får tänka efter ordentligt för att det nya ordet ska få sin förklaring. Det kanske t.o.m. måste sättas i ett sammanhang. Då skimrar betydelsen och jag undrar hur i all sin dar detta självlysande ord kunnat hålla sig undan offentligheten så länge.

Ett sådant ord är ”ben–svek” , som förtydligas i följande kontext: En person klagar över baksmälla:
”Jag hade bestämt att jag skulle gå direkt hem igår, men vilket jädra bensvek! Likförbannat satt jag plötsligt där på efterfest med brända popcorn, ljummen folkis och hela middevitten.”
Tyvärr kan jag inte åta mig äran för detta underbara ord, den tillhör Druvsockret från Vårberg. En ”homo-kyl” är den garderob som bögarna på Grönland kommer ut ur. Ordet ”attack-hora” talar för sig själv och ” fläsk-cancer” vill jag verkligen inte att någon ska behöva råka ut för.

Naturligtvis är det så att det är de mest laddade orden som får störst effekt, men om jag bara blurpar ur mig ord som ”hora” och ”kuk” självdör leken snart. Det krävs en viss stilkänsla och ett lingvistiskt ansvar. Det är inte alls nödvändigt att helt avhålla sig från de runda orden, men de måste användas med en viss finess. En tvåa av kallibern ”-fjång” smäller oftast högre än en ”knull-” etta.

Den här leken borde läras ut i skolan! Dels för att främja den språkliga kreativiteten, men inte minst också för att hitta alla de ord som inte finns men som vore hysteriskt kul om de fanns. Eller som man saknat utan att veta att de behövdes, som ordet ”Sop-Juice”. Jag och Filmstjärnan uppfann det i en bil en gång, någonstans i Hälsingland. Sop-Juice är sörjan som bildas underst i slaskhinken och ibland läcker ut om påsen är trasig. Så klart. Jag förstår inte hur vi klarat oss utan det så länge.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Helt rätt Tove, spread the word! Låt mig nu bjuda på ett av mina favoritord från denna lek: Sädes-revolver. Ingen tvekan om betydelsen om man säger så.

Fredrik sa...

Hahahaha, vilken skön lek:) Tack som fan!!

Anonym sa...

Underbart! Höll på att skriva "finner inga ord" men det kan du ge dig dän på att jag tänker göra.
Men "underbart" som sagt!
Du är bra du!

Anonym sa...

Maupasant(?) använde garanterat "jag har en etta" för att få fram titeln Fettpärlan. Eller vad tror ni?

Söderberg sa...

rot-pitt fick vi
kort och koncist
slagkraftigt på nåt sätt

kanske nåt gammalt från bondepraktikan typ?

Anonym sa...

Jag introducerade leken under dagens väntan mellan tagningarna. Ibland var vi två som lekte, ibland tre. Och vi har hunnit få några klassiker redan, som:

Tand-keps (huvudvärk)

Skägg-sladd (well, oansad mansdel)

Läpp-katt-soppa (man kan få vad som helst på kinarestaurang...)

Leken var mycket populär, men fyra deltagare blev alldeles för många, så vi fick avbryta innan det blev kaos.

Anonym sa...

Verkligen fantastisk lek. Skriver du upp alla bra ord som skapats när ni "lekt"? Sop-juice är redan spritt och sprids vidare. Jag kommer att använda det tydligt och klart när jag tömmer nästa gång med publik. Så det så! Och kanske ben-svek också..

Miss Gillette sa...

Lingvistiskt ansvar, det smakar det! Men allvarligt talat: här har vi det handgripliga exemplet att dänga i skallen på alla fårpuckon som bräker (för att de har hört nån annan säga samma sak): "Svenskan är ju så ORDFATTIG jämfört med ENGELSKAN, ÄÄÄÄR det inte svårt att översätta då?"

Svenskan kan skapa sammansatta ord som sopjuice och skäggsladd och fotsmör och grisgrav och så vidare bokstavligt talat ad infinitum. Svenskan har hur många ord som helst! Det finns ingen gräns för hur många ord svenskan har!

Superkul lek dessutom -- den lär bli en klassiker i den här blajande familjen.

Huskorset sa...

Hej allihop! Åh, så roligt att det smakade. Vilka lysande kommentarer!

Suz: jag var lite otydlig, jag menade att man kan var fler än två, men "två i taget". Er utVeckling till trippel-ord var ju helt suverän! Men jag förstår att det blev krångligt med fler...:)

Anonym sa...

Wohoo! Jag har lekt den hela dagen! Vi har fått fram ord som "svett-ludd" (sånt där man får över hela kroppen av otvättade träningskläder som man svettats i), samt "fleece-filosof" (när man sitter i naturen och filosoferar över livets uppkomst, gärna iförd foträta skor och en fleecetröja). Tack för leken! Helt grym!

Huskorset sa...

Bravo F! Jag börjar känna att det här var ett av mina främsta inlägg hittills, med tanke på glädjen det genererar! Heders! Särskilt till Citymorsan och Papa Hugebrain.

Lotten Bergman sa...

Bravo!
Nu kommer denna lek att spridas inför tusenhövdade församlingar i Sverige varje vecka!

(Jag är inte känd för att underdriva. Men jag ska sprida leken vart jag än kommer, jag lovar.)

Ströbaek sa...

Tack! Nu ägnar jag inte så mycket tid i bil längre (kanske i framtiden). men tackar för uppmärksamheten och för en fantastiskt rolig "lek i bil".