torsdag 2 oktober 2008

Well done, Steken

Jonas Magnusson, programledare. Foto: Ola Kjelbye

Nu blir det reklam. För public service. Om onsdagkvällarna går programmet Världens konflikter på SVT. (Mitt i ongarnas läggtid - men då finns oerhört praktiska svt play!) En konflikt någonstans ute i världen per program benas ut och görs begriplig. Dels genom nyhetsresearch och dels genom att programledaren Jonas - Steken - Magnusson åker runt i Sverige och träffar människor som flytt från de krigsdrabbade områdena och nu bor här. Han frågar, de berättar. Intervjuerna varvas med historiska fakta och nyhetsklipp. Det är enkelt och rakt berättat, informellt, väldigt personligt och väldigt drabbande.

Det bor en prins av en provins i Thailand jag aldrig hört talas om på Klostergården i Lund.

Konflikten i Darfur klarnade för mig för att jag fick träffa Yonis som bor i en etta i Norrköping.

Omfattningen av kriget i Kongo är ofattbar (5 miljoner dödade på 10 år, i programmet påpekade de att om kriget ägt rum i Europa skulle det ha kallats Tredje världskriget), men den gjordes vidrigt begriplig av mötet med en otrolig kvinna med det underbara namnet Divine Blessing. Hennes historia är bland de värsta och mest fantastiska jag har hört. Jag är övertygad om, att om Hollywood får nys om den så har vi ännu en svart dam som Oscarsvinnare. (Ursäkta den respektlösa utvikningen, det är väl skyddsmekanismen verfemdung som slår till i sinnet. Jag slänger in en ursäkt för rubriken också, nu när jag ändå håller på. ) Det programmet bara måste ni se.

Och det finns fler. Men det är brådis! Eftersom SVT inte har rättigheterna till alla arkivklippen ligger programmen bara kvar på svt play i 30 dagar, så håll er framme.

Kristallen för Kultur och Samhälle nästa år går till Steken, Marcos, Björn, Stina och Freddan. Solklart.

3 kommentarer:

aussiekicki sa...

Jag har haft en liknande upplevelse när jag satt i lunchrummet på jobbet. En av mina kollegor är från forna Jugoslavien och det gick att ta på smärtan och känslorna när hon mycket lågmält beskrev helvetet. Allt ifrån mördade grannar till söndersprängda människor på sjukhuset där hon jobbade.
Fasansfullt.

Huskorset sa...

Jo. Man har det rätt hyfsat när allt kommer omkring.

Erik Ahrnbom sa...

Såg programmet i går. Tack för tips.