tisdag 12 februari 2008

Tisdagstv-kvällarna spottar upp sig.

Först till programmet Klass 9a. Shite. Jag kommer att grina. En dokusåpa värd att följa.

Sedan såg jag programmet "Beckman, Ohlsson & Can" .

Där sitter en människa (Elsie Claeson) och hävdar:

"...vi vet ju nu att Simone de Beauvoir hade fel när hon sa: `Man föds inte till kvinna, man blir det´..."

Vadå "...vi vet..."??? Vem vet? Inte jag. "...hade fel..." Herre Gud. Jag tycker fortfarande det är saliga ord som jag aldrig i helvete kunnat tänka ut själv och ändå levt varenda dag sedan 10-årsåldern. Men Elsie har missat den filosofiska innebörden i orden, det måste vara så, det är den enda förklaringen till att hon kan göra ett slikt tvärsäkert uttalande.

Men jag tycker att Elsie ser opererad/botoxad ut i ansiktet och kring näsan. Hela hennes uppebarelse säger alltså emot hennes uttalande.

Visst har de andra tre också fiffat sig - det är ju TV för fanken - men ingen har det långa blonda håret och den bleka hyn och den smakfulla ögon makeupen som kännetecknar den ikonifierade kvinnligheten.

Elsie får gärna propagera för modersmyten, men om hon samtidigt säljer myten om kvinnan som ett väsen klarar jag inte att lyssna ordentligt på ett enda av hennes argument. Man måste inte se ut som ett ras, om man ska vara trovärdig biologist - men det är mycket svårt att ta den kvinna på allvar som iklär sig den av Hugh Hefner bestämda Idealkvinne-kostymen.

Hon talar om "forskning" har kommit fram till saker som gör att bäbisar och mammor har ett mycket närmare förhållanden än pappor och bäbisar.
Vilken forskning?
Var då? Av vem/vilka?
Vem stöder den?

Dra du åt helvete, Elsie Claeson.


7 kommentarer:

Godiva sa...

Såg Beckmans igår, eller, jag försökte jobba med tv:n på, så jag hörde bara lösryckta fragment, dock detta om de Beauvoir och yada yada... W-B däremot kändes i jämförelse jordnära och redig, tänka sig!

Plattast var den Mama-redaktören, herregud. "Vi har en Papa-avdelningen i Mama också."

Undrar om de kallar varandra Mama och Papa hemma också. Jag fick kallras på ryggen och dök ner i mina papper (två "p") igen...

Roligt att Huskorset är på HUGGET!!

Och hur var det... med Filmkrönikan... he he.

Erik Ahrnbom sa...

Hahaha! Vad roligt det blev nu! Uppfriskande!
Jag håller med om tanten. Hon var inte riktigt klok. När Maria (jag kallar henne vid förnamn, på så sätt kan jag på ett oantastbart, men ändå irriterande vis avslöja att jag känner henne) sa nåt om att om mor och far tar GEMENSAMT ansvar för ALLT, då kan mor slippa känna den ångest som botoxtanten hävdade springer ur att mor går emot sin natur.När hon sa det blev tanten svarslös.
Men bästa var Ebba WB. Jag tycker att hon har en stor poäng när hon pratar om moderskap, faderskap och politik.

Huskorset sa...

Jaepp. Ebba är klok.
Och - whaddyaknow, det blev ett inägg till på temat. Jag börjar riktigt hoppas att Elsie googlar sig.

Varför förvånar det mig inte det minsta att du och Maria S känner varandra? ;)

chall sa...

Om du vill fortsätta gå igång och få fart på blodomloppet kan du ju alltid leta efter Elsies krönikor på svd... (Ledarsidan, krönikor).

Jag har en lång tradition av att läsa dom och skriva/tänka ut hur jag skulle besvara dom om jag nu fick möjlighet någon gång. När jag inte bara blir röd i ansiktet och tänker elaka tankar förstås ;)

Huskorset sa...

C: Jag lutar mest åt det där röda och elaka...och så pyser det över på bloggen...

Snokis sa...

När går det här programmet i repris? Eller jag vet förresten, www.svt.se, där finns svaret på det mesta.

Malinka sa...

Jamen du, jag önskar att jag hade läst här i realtid (som det ju heter), när programmet gick och jag trodde jag skulle svimma av allmän upprördhet.

Fast jag tyckte inte att EBW var så bra – och inte de andra heller. De satt mest och jamsade. Ingen sa egentligen emot Elsie.

Jag blev i alla fall så förbannad att jag inte ens kunde formulera det för mina kompisar, än mindre i bloggen.