tisdag 5 februari 2008

På Ahrnboms tid

Jag tycker det är tomt efter honom.
Någon dag kommer hans blogg att komma i bokform.
Jag tror det på samma sätt som jag tror att Tom Lehrer en dag återupptar sin piano-entertainerkarriär. Och att the Wonderstuff ska återförenas och inget ska vara annorlunda. Och att Robert Gustavsson ska bli sådär genuint rolig igen, utan porrhumor.

Vi är många. Kanske att en rörelse i folklagren kan skönjas, kanske att de första stegen redan tagits i grundandet av en ny världsreligion. I så fall är jag en av Ahrnbomismens stolta profeter.

Jag läser bakåt och finner stor tröst för ett kulturarbetar-Huskors.

3 kommentarer:

Peter Barlach sa...

Jag tror hans ord kommer i ännu större form än bok. Bra hyllning.

Erik Ahrnbom sa...

Tack! Vad glad jag blir! På riktigt. Jag tycker att det är trist att sluta blogga, men det var rätt nödvändigt. Kanske återupptas det i framtiden. men å andra sidan har vi ju dig.
Min kompis Björn som jobbar rätt högt upp i hierarkin på en stor bank i skåne kommenterade mitt inlägg och Johan SvH så här:
"
J S v H kan en sak som inte jag kan. Nej, han kan två. Förutom att framgångsrikt driva företag (för varje företags affärsidé är att skapa vinst till dess ägare), kan han även stava sitt namn. Jag kan också stava mitt namn. Men jag kan inte stava till Johan hiel af flensburg.

OK. P1. Stenhårda nyheter. Typ kl 8 på väg till jobbet i november. Alltid P1. P1 har rätt. De berättar om en undersökning som gjorts i UK ang bibliotek. Många är nedläggningshotade och folk är förtvivlade. Vissa är i alla fall. Då sätter de ett gäng samhällsvetare, statistiker och ekonomer (dvs de som faktiska har som jobb att förklara hur ett samhälle funkar) på att räkna ut vad ett nedlagt bibliotek skull ge kommun- eller statskassan. Svaret? MINUS sex gånger pengarna. I form av ökade kostnader för skola/ökade sociala kostnader/ökade kostnader för vandalism, SAMT ökade kostnader för LÄGRE skatteintäkter i framtiden för att högre bildning = bättre betalt som vuxen = HÖGRE skatteintäkt (= fler bibliotek?).

Alltså: Ett pund GER sex pund. Jag jobbar på bank. jag är van att göra bedömningar om risk vs framtida avkastning. LYD MITT RÅD - KÖP AKTIER I BIBLIOTEK (eftersom avkastningen är 1:6!).

All kulur bär sig! Annars hade en inte funnits. Tack Erik! I love you!"

Visst var det bra?

Huskorset sa...

Jaaaa, det var det!
Vilket hopp det ger!
Vilken glädje!
Vilken lång näsa till J SvH med anhang!