lördag 6 februari 2010

Morgondagens brulépudding redan idag


Sjuåringen
har slukat Doktor Proktors pruttpulver och är nu hemskt nyfiken på hur brulépudding smakar. Det är klart vi ska göra en. Världen sämsta mamma måste ju hämta in lite.
Det är inte särskilt komplicerat, men tar tid. Det ska sjudas och stås och dras och svalnas och vispas och silas och gräddas i vattenbad och svalnas igen och ändå är den bäst dan därpå. Phew.
Och.
Eftersom vår satans induktionshäll (vi är inte lika nöjda längre, Barlach, men ni kanske har fullt upp med nya lilla underverket?) har pajat igen får vi klara oss med en nödkokplatta. Varför är detta då en försvårande omständighet? Jo, det ska sjudas mjölk, som sagt. Vilket är sketasvårt att anpassa värmen till på en järnplatta man inte "kan". På en induktions- eller gashäll är det en fis i rymden. Ursäkta liknelsen, det är visst mat vi talar om här. Dessutom - som alla vet - kokar vatten vid 100 grader och mjölk när man vänder ryggen till. Lägg till barn som vill (och givetvis ska) få vara med - men bara då och då, tydligen. De springer av och an och är komplett odugliga som hjälpredor.
Vidare.
Det ska ju även kokas karamellsås på socker och vatten. Som tur var ville en onge duscha och en lyssna på musik på sitt rum när det var dags för karamellsåskok och dito-beklädning av form. Dels för att de då inte kunde bränna sig och dels för att jag gjorde det och därför svor så det osade en ramsa icke lämpad för barnaöron.
Lagom till att vaniljmjölken svalnat och äggen skulle knäckas var de på igen. Men man måste förstås hinna dansa också, mellan äggknäckandet. Tänk att jag inte kunde begripa det. Sex ägg. Som sedan ska vispas lätt, men det tar också en stund för man måste undersöka ordentligt hur ett knäckt ägg beter sig i bunken, för att inte tala om sex stycken.
Sedan det jädra vattenbadet med skållhett vatten och barn som dansar runt en till Popcorn och Axel F med Crazy Frog när man inte inte inte får skvimpa. Förbannade Spotify.
Gud vad jag älskar dom, men galen, det blir man.

9 kommentarer:

Godiva sa...

Herregud. Jag tycker 30 hästar är jobbigt att passa upp på, men så kollade söderbergs munspelsungar, och sen läser jag det här, och nu känns det som jag klagar för ingenting : -)

MiaA sa...

OK...då vet jag vad som väntar :D Vi läser Doktor Proktors Pruttpulver (ett sånt ljuvligt namn på en bok!)just nu men har bara kommit till kapitel 6. Kapitlet när de provar ut första satsen pruttpulver fick vi förstås läsa två gånger (hittills)...
Ha en bra lördagskväll!

/Mia

Sara bakar sa...

Vi får verkligen hoppas att nästa bok handlar om typ Ekströms chokladpudding.

Ansi sa...

Ett tips från en som varit med förr...GLÖM INTE SOCKRET!!!!

Lo sa...

Brulépudding förknippar jag med två saker:
-dr Proktor, som måste använt pulver, inser jag när jag läser ditt inlägg - hur skulle han annars hunnit svänga ihop sina meterlånga puddingar?
-moster Berta (som inte var min moster utan min mammas), som definitivt inte använde halvfabrikat. Mmmm.

Peter Barlach sa...

ok tack, nej ingen spis i antågande...

Kung Blåtand sa...

Sen när i samhället blev det ungarna som bestämmer?? Är icke dålig morsa för man säger stopp.
I övrigt skulle en bearnaisesås(puh, denna franska?) tillverkas i fredags. Skulle göra mig lite extra till.
Börja m 6 ägg, gick skitbra tills jag kom på att jag behövde lite mer smör. Rörde som en galen, vattenbadet stänkte över hela hällen och mig, såsen skar sig varpå jag mixtrade i lite mer vatten. Hjälpte inte - vatten och bärreslem exploderade över hela mitt (i 6.an hemmasydda)förklä o brännskador mest i psyket!Partner kom hem och undrade hur jobbigt kunde det vara att laga middag?? Tacka vet jag Lallerstedt. hehe

Huskorset sa...

Godiva: Ja, nu gör vi inte det här varenda dag... ;) Hästarna skulle jag å min sida icke klara av att jonglera med som du gör.

MiaA: Tack, hoppas din måndagkväll är fin... ;) (lite sen med svaren här...)

Sara bakar: :-D
Man kanske kan dra hem något reklamblad och hoppas att han går på det som godnattsaga?

Ansi: Hehehe...jo, det är så lätt hänt att det glöms bort det där sockret ;) Kram på er!

Lo: Om vi påminner oss om ett uttryck från förr från kommentatorn under dig: "Halvfabrikatshorbuljong"
så kommer vi ganska nära det jag anser om de allra flesta pulverefterrättspuddingar.
Fast buljongtärningar använder jag gärna. Tänk vilken tur att vi alla är olika! - HK avd PK

Matdivan: Jag tror det är touchcontrolpanelen som inte tål att vi slänger in vatten i ugnen när det ska gräddas bröd. Ångan smiter ut och kortsluter helt enkelt. Det var iaf orsaken sist - som skulle ha åtgärdats. Spisen är alltså flashig med massa funktioner, men ändå enkel och tydlig - och tål inte att man använder den. Aaaaargh!

Kung Blåtand: Hahaha, stackars dig, fy fanken. Bea är verkligen ett kapitel för sig. Den såsvarianten är en annan sak som Matdivan ovan kan berätta hårresande historier om. Och, ska tilläggas, även läskande sådana. Sök på hanses blogg.

Kung Blåtand sa...

Aha! Jag visste väl att det fanns föregångare och efterföljare till denna skräckis!! Bärremassakern 1, 2, 3 osv.
Hehe, det jävliga är att den bara blir bättre och bättre tydligen!!
:-)