tisdag 16 februari 2010

Harassment is in the eye of the beholder?

Ekot m.fl. rapporterar om sexuella trakasserier inom scenkonsten.
Jag är repledig med två sportlovslediga ongar - är det något som tror att jag har tid att blogga om det? Sitta och leta tidningsartiklar, länka och skriva smarta kommentarer?
Näpp. Men jag kan inte låta bli.
Uppmaningar och länkar finns i överflöd hos vänner på Fejan, jag hinner läsa några enstaka och det intressanta är att många i branschen "inte känner igen sig" i detta. Tomas Forser har idag en krönika i GP som elakt kan sammanfattas med orden (v.g. obs att jag icke på något sätt citerar) "Asch, det är inte så illa ment - dessutom behövs det lite erotisk spänning i teaterns värld för att locka publiken".
Vad som uppfattas som en sexuell trakassering behöver inte vara det, verkar vara en utbredd mening hos de som uttalar sig.
Helt otroligt. Byt i den här diskursen ut gruppen kvinnor mot valfri marginaliserad grupp:
* Romer
* Invandrare
* Människor med mörka hudfärger och mörkt hår
* Bandyspelare
eller, för all del
* Vita västerländska män över fyrtio

Jag hoppas på mer samtal, en modigare öppenhet, fler klargörande diskussioner för att få till en kursändring i debatten för att sin tur runka omkull den patriarkala struktur som förstör för oss alla. Kolla här, t.ex.

Eller gå hit, om du bor eller kan resa till Stockholm.

Nu ska jag till tandläkaren med Lillkillen.


12 kommentarer:

Malinka sa...

Så klart att det inte är de potentiellt trakasserade utan de potentiellt trakasserande som har rätten att bedöma vad som är vad! De senare vet ju att det inte är så illa ment.

Jämför negerbollsdiskussionen – "Jamen, jag menar ju inget illa med det! Och jag känner en svart kille som själv säger negerboll ju!" ("Jag klämde min fru på rumpan och hon blev inte alls arg.")

m sa...

Du citerade ju nästan. Jisses.
http://www.gp.se/kulturnoje/1.312706-tomas-forser-sexkrankning-var-gar-gransen-

Intressant var också Basia Frydman i Kulturnyheterna igår:
1. Teatern är speciell, med speciella gränser för intimitet.
2. Det här är inget som är speciellt för teatern, det händer på Konsum också.

Däremellan kom det gamla utjamade om män och kvinnor och "leken" mellan könen, som pågått i "urminnes tider".

Mrs Li sa...

"Nya vågen" på P1 diskuterar detta idag. Väldigt bra!

Hur ser man på makt och ledarskap i teatervärden?

Det manliga geniets gränslösa rättigheter?

Tänk, teatern som ofta berör frågor kring makt och kön.

Huskorset sa...

Malinka: Exakt. Jag hoppas med hjälp av kollegor få ihop ett liknande panelsamtal i Göteborg som WISP håller i Stockholm.

m: Det otäcka är ju att devisen "Är man tillräckligt många om någonting så blir det fullständigt normalt" blir sexuella trakasserier någonting man "bara får hacka i sig", både på Konsum och i scenkonsten.
Catastrophy.

Mrs Li: Bra tips med Nya Vågen!
Dina frågor är jättebra, jag tänker sno och spara dem till ovan nämnda panelsamtal! Jag kan givetvis inte tala för hela branschen, men anser - som så många andra - att med makt kommer ansvar och att skilja på vad som är ok och inte är en svååår och oerhört viktig diskussion.
Och visst är det typiskt att just vårt yrke är så pass drabbat av detta - men att få eller ingen förut vågat ta bladet från munnen. Det gamla räliga skämtet "Håll incest inom familjen" springs to mind.

Anonym sa...

Jag skriver en snutt, jag med. Jösses.

moder solo sa...

...lite som fotbollsspelare...när domaren blåser för hands...."va? jag? ...men jag rörde ju knappt"....
...

Malinka sa...

Ytterligare ett exempel på oförstående trakassör: http://www.dn.se/nyheter/sverige/du-borde-remmas-upp-1.1046791

Malinka sa...

Eller länk.

Godiva sa...

"Håll incest inom familjen"... sjukt 'bra'.

Callisto sa...

Apropå "leken som pågått sedan urminnes tider"... Sedan urminnes tider har kvinnan varit beroende av mannen och haft "lite" svårare att säga ifrån på samma sätt som vi kan idag. Vi tjänar våra egna pengar, och kan välja att vara själva. Det gör att vi också på ett helt annat sätt kan välja vilka inviter som är välkomna och vilka inte. Eller borde kunna. Vissa delar ju inte den åsikten.

"Det var ju inte så illa menat" är en intressant bortförklaring. Hur vore det att koppla på empatiradarn och tänka INNAN man öppnar truten, eller lägger handen någonstans på en annan människas kropp? Är det för mycket begärt att inte huvudet som vill gärna ska styra hos vissa? De flesta klarar det galant, varför skulle vissa svinaktiga få hänvisa till sin egna sociala inkompetens och ovilja att respektera andras gränser som ursäkter?

Huskorset sa...

Callisto: Japp, man blir så förbannad, va. Vi håller på att dra ihop ett WISP-panelsamtal här i Gbg också och när jag berättar om det för kollegor så är alla så fulla av historier om crap som hänt dem eller deras vänner, det pyser över. Det är fan skandal. Ändring! NU! Ordning på torpet.

Huskorset sa...

Välkommen förresten, Callisto!