onsdag 28 oktober 2009

Äh, det blir väl (overklighetens, hoppas jag) folk av dom med

I går var jag med ongarna, Moder Solo och hennes son plus Mr Tribs dotter, som vi fått låna, på Konstmuséet i Göteborg. Det var kattutställning med efterföljande kattpyssel. När vi tog oss upp genom de permanenta salarna i muséet till barnutställningen hyssjade tre olika vakter på oss. Man fick inte springa, inte ropa, inte luta sig mot väggar. På vägen ut hyssjade två till. Hur tänker dom på muséet? Vill dom inte gynna den framtida besökarkadern? Dessa stora salar med sina vackra, storslagna konstverk inbjuder ju till att rasa runt och njuta - även för tre-, fyra-, fem- och sjuåringar! Att man inte får pilla må vara hänt - men leka? Uppleva konsten i den ålder man är? Vid gårdagens kvällprat berättade Sjuåringen att han tyckte det var det tråkigaste som hänt ever.
"Var det inget som var i allafall liiiite okej?" frågade jag.
"...jo, när vi fikade."
Jag kommer plötsligt ihåg de oändliga, fruktade resorna till Louisiana, minst en gång varje sommar hela min barndom, med min mor och far och så några långväga gäster på besök. Evighetslånga korridorer och inte en jävla stol någonstans. Läääängst bort låg kaféet och där fanns det bara äckliga danska smörgåsar med remouläääääde. Det enda roliga var båtresan över och de citronlakritscigarrer jag fick köpa i båtkiosken. Mamma köpte sig alltid en Ragusa.
Först vid pass fjorton år började jag uppskatta även utställningarna. När jag sedan var nitton anordnade jag, Jomp, Huldran, Lotta-Li och några till genom vår lilla kulturförening Kultloppan (!) en egen bussresa till Louisianas Picasso-utställning.Vi engagerade Lars Vilks som guide och det blev succé - med Ängelholmsmått mätt: Vi var tjugo pers som åkte!

Jag är ledsen, min kära Sjuåring, jag kommer att fortsätta tvinga iväg dig på kulturella evenemang. Det med kultur som med rotsaker: Kan vara skittråkigt - men rätt tillagade är de ljuvliga och dessutom jädrigt bra för magen.

6 kommentarer:

Sus sa...

Mina barn kunde alla begravningssånger vid typ femårsålder. De fick ofta sitta och dingla med benen då jag sjöng på lik (!)-nande tillställningar. Men de lärde sig hur man skulle uppföra sig i kyrkan. Ungar ska ha kultur i deras liv! Och lite kyrkligt...=)

wettexvärlden sa...

Mina stackars (?) grabbar har tillbringat halva barndomen på Louisiana, Där finns ju så vansinnigt mycket kul att klättra på i parken. Och de har ju dessutom den där fina barnavdelningen där man kan måla och pyssla.
Landskrona museum vill jag minnas som väldigt barnvänligt, likaså Höganäs.
Kultur borde inte vara barnförbjudet. Tvärtom borde det anpassas så att det finns kul grejor även om man inte är så gammal. Det skulle antagligen locka fler föräldrar om det fanns något för hela familjen.

moder solo sa...

...jag tyckte det var kul...jag fick ju klippa ut små batmanfigurer....

Kung Blåtand sa...

Jag tycker det kunde vara kul om det anpassades för oss gamla utan ungar :-)) Men det VAR ganska kul att klättra i Louisiana-parken, sist..
Mer sånt och mindre av bastanta vakter i uniform :-)))

Huskorset sa...

Sus: Apselut! Lite barnatro typ :)

Wettex: Louisiana var sådäääär barnanpassat när jag var liten, jag har förstått att det är mycket bättre nuförtiden.

Moder solo: Ja. Tre småfeta batmän.

KB: Haha, det tycker jag med. Tog vakterna dig när du klättrade?! Det är ju galet kul!

Kung Blåtand sa...

Haha, ja, vad tror du :-))
Synd på den "probably the best beer in the world"
Prova! Båda!