söndag 28 december 2008

Folk i pottan, minst sagt




Lillsvågern åkte ju hem men Mormor var kvar några dagar till och Gudmor Araben kom (som f.ö. är taken sedan en månad! Det tog sin rundliga och är inte Fika-kompisen utan någon helt ny, spännande och okänd) på middag med övernattning och munksång.
Det ligger ett franciskanerkloster i Jonsered. På annandagen sjunger munkarna på kyrktorget iförda sina långa kåpor och med sina skägg, och Jonsereds Fria Blåsorkester (!) spelar julmelodier. Jädrans mysigt. Fast Lillkillen blev sur och tyckte att "tomtarna såg inte alls ut som munkar". Han ville gå hem till Sexåringen och Mormor. Sedan fick vi vin och ost av Inspicienten och Dess Heliga Hustru Fröken Fab.

Igår reste Mormor hem.
Då åkte Araben och jag in till stan, jag fick viktiga sminkråd på NK och så drog vi en välbehövlig fika på Nöller i Haga med delar av Hästgänget. Fuxen var nyss hemkommen från Goa och Shetlandsponnyn är på tjocken, vilket skedde på bröllopsnatten, och känner man henne är det inget annat än fullkomligt logiskt. Donna Yoga, en hang-around sedan många år, var också med.

När jag kom hem hade Svägo & Svågo med kusiner A(7) & E(6) kommit för en mellandagsvisit. De skulle kolla på Filmstjärnan när han spelade teater och jag var lektant med alla barna. Bara fyra stycken inalles, men rockenroll var det.
De åkte för någon timma sedan. Idag är alltså första dagen sedan jag kom hem från Sundsvall som vi är bara vi här hemma.
Och i morgon.
Vi städar. Eller, ja. Jag bloggar.
Filmstjärnan prisar mirakeltrasor och pläderar maniskt för införskaffning av fyra nya uppsättningar (fyra nya! 4! VI! IV! ).

I övermorgon kommer nyårsgänget, haha. Det är lite koko och järnvägshotellsfeeling på den här julen, men det är roligt också. Och nu är det Jomp med familj på väg hem till Skåne från Norrland som kommer och som jag längtat efter dem!

6 kommentarer:

Erik Ahrnbom sa...

"(fyra nya! 4! VI! )."
Fyra eller sex?
/Gubb Jan

Huskorset sa...

Haha gubbis. Jag ändrar pronto!

Söderberg sa...

mirakeltrasor är GRYMMA!

Anonym sa...

Vilka enorma jävla smeknamn du har på alla! Helt fantastiskt! Vem skulle inte vilja vara Shetlandsponnyn eller Araben på din blogg?

Snokis sa...

Undrar varför din inläggsrubrik inte syns i min blogglista. Det är bara ett av alla mysterier man går runt och fundrar över.

Huskorset sa...

Kniv-Anders: :) Tack!