måndag 16 juni 2008

Som om GP-Sporten skulle mörka att Svennis kom hem för att träna IFK.

Härmed svarar jag s.l. som i en kommentar hävdar att allt inte är teater här i världen:

"Vi teatermänniskor har en tendens att tro att teatern är det viktigaste som finns, men när man umgås med folk utanför teatervärlden märker man att folk är intresserade av andra saker." skriver s.l.

Kära, kära s.l!
Förstår du att du förolämpar mig (och dig själv) med de orden?
Skulle jag inte veta att teater inte är det viktigaste som finns?
Teater är INGENTING.
Just därför kan det också vara ALLT.
mvh
Huskorset

Att förminska teatermänniskor genom att påpeka att "teater är inte allt" är en av de vanligaste härskarteknikerna jag vet för att sätta teaterfolk på plats. Teatermänniskor syns, hörs, tar plats och det är väl frustrerande om man själv inte förmår ta den plats man behöver. Då funkar det fint att ge oss dåligt samvete för detta - att vi ibland känner oss större än livet självt. Den övertygelsen är dessutom nödvändig för att vi överhuvudtaget ska våga oss upp på scenen med hjärtat i handen. Om den är sann eller inte är väl skitsamma, den är sann där och då, för mig och då vågar jag.
Det är världens bästa yrke, men baksidan av det är att det är mer regel än undantag att man behöver försvara sitt skratt, sin sorg, sin känslighet - t.o.m. för branschkollegor.
"Scenskolan förstör amatörer" (filmregissör)
"Jag gillar egentligen inte att jobba med skådisar" (regissör)
"Skådespelare är jobbiga." (teatertekniker)
Ska jag fortsätta? För exemplen är många fler. Sätt in rörmokare i citaten ovan och absurditeten framgår än tydligare. Jag uppmanar de skådespelare som läser det här att i kommentarsfältet oss delge liknande repliker!

Om man vill är precis ALLT teater. Du och ditt spel för din omvärld, vad är inte det?

Ryktet om tant Teaters död är betydligt överdrivet.
Hon kommer att överleva oss allihop.

Och en sak till s.l.: Måhända att anledningen var att teater inte är stort i Gbg, men i det här fallet är det egalt: Om en svensk världskänd människa, i vilken genre det vara må, kommer för att chefa över något i Gbg ÄR det, per definition, en stor nyhet. Att då som stadens huvudorgan - i den tidningsdel som den sortens nyheter är avsedda för - sätta den nyheten sist är inget annat än ett statement. Genomtänkt eller inte.
Jag vet att allt här i världen inte är teater - vad är det för argument? Det betyder inte att KULTUR-delen i GP inte ska rapportera om teater ur ett rimligt perspektiv. Det är tvärtom deras jobb.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Word, sister!

Godiva sa...

Jante va? ...suck.

Anonym sa...

"Låt nu inte scenskolan förstöra din talang" - filmregissör

Den fick jag för nån vecka sedan.

Huskorset sa...

Tack för stöd, vänner.

Härligt, Fideli! Och välkommen.