torsdag 6 augusti 2009

Hegel, va. Vicken kille.



Jag sitter vid centralstationen efter kickoffen och väntar på min buss hem.
Jag tänker på Hegel och hans tankesystem som gör anspråk på att omfatta allt. Alla är en del av allt, frihet är att inse nödvändigheten och handla därefter. Tes - antites - Syntes. Och som det fan inte går att komma undan, hur man än vrider och vänder. Det är enormt och vackert och ofattbart, skrämmande och coolt på samma gång.
Då åker den här bussen förbi.

Filmstjärnan stekte pannbiffar mitt i natten när jag kom hem, av någon anledning, han var väl sugen. Sedan gick jag med glädje och städade kooperativet, det är vår vecka. Frihet i nödvändigheten!
Och hela tiden ljöd gospellåten "Oh, Happy Day!" i hjärnan.

Jag är antingen galen eller väldigt, väldigt glad.

4 kommentarer:

Sus sa...

Härligt!
Och vilket bra låtval =)

Mrs Li sa...

Du är galet glad!!! :)

Erik Ahrnbom sa...

Sörru, det där gillar jag. Måste läsa Hegel då va. Mitt motto har alltid varit "gör en dygd av nödvändigheten". Det ligger typ lite i linje med Hegel.
Det är antagligen Hegel som gör dig lycklig - tyska filosofer får en ju allt som oftast att känna att livet är ett crazy partaj.

Huskorset sa...

Nu vet jag! Jag var glad och lite full!
Måste läsa mer Hegel. Fast det är tydligen det svåraste man kan ge sig på. När (om! förihelvete) jag blir långtidsarbetslös ska jag skriva in mig på idé- och lärdomshistoria.