Jag får bo hos Dorotea under det här Stockholmsbesöket, hon är regissör och håller just nu på att rollsätta en film tillsammans med en castare. Vi pratade om casting och om hur skådespelare ofta tycker att de ”ju kan spela vad som helst” fastän det inte riktigt funkar på det viset. En del av mig känner och tycker så och det är lite genant eftersom jag då ganska flagrant blandar in mina privata bekräftelsebehov i en arbetsrelaterad situation.
Jag har ett svagt minne av att vi har diskuterat det förut, och att jag då anade att hon var av motsatt åsikt men höll truten av respekt för mina känslor. Som skådespelare är man så himla touchy med det där: ”Som om jag inte skulle ha tillgång till hela registret”, liksom. I går kom jag fram till varför jag inte kan spela vad som helst i vad som helst. I alla fall inte så som världen ser ut idag.
Jag har som skådespelare en viss temperatur, en grundfärg. Som är rätt ibland och fel ibland, det beror på sammanhanget och som jag visserligen kan nyansera åt olika håll, men jag kan inte ändra den. Rött kan inte bli grönt.
Dorotea liknade det vid röstomfång. Somliga har fem oktaver och andra har två. Det betyder inte att den som har två är en sämre eller tråkigare sångare. Det är ibland precis tvärtom.
Allt det där har jag varit på det klara med länge, men ändå känt mig sårad och stött av att det fungerar så i vår bransch. Jag tycker inte om att känna mig stött och sårad. Särskilt inte av företeelser som jag inte kan konfrontera.
Det här utkammandet av tankar började vid frukost och fortsatte in på eftermiddagen i långfikan med Erika Hrnbom. Som manusförfattare har han ju sin syn på saken. Det var grymt intressant och äntligen kunde jag ringa in vad det är som gör att typecasting funkar så bra, när det känns så orättvist. Jag kom fram till en liknelse och ett tänk som jag verkligen kan leva med, som hjälper mig förstå att det inte handlar om mig som skådespelare och person, utan om ren teknik och berättarteknik:
Filmkameran har samma blick på världen som ett litet barn.
Ett barn ser på världen och försöker med alla sinnen begripa den. Barnet tar in allt, det har inte lärt sig att sålla. Ett barn kan säga ”klocka” och peka när man är ute på promenad, fast ingen klocka finns. Tror man. Men, fyrahundra meter bort till vänster, högst upp på ett skolhus sitter det en klocka som barnet sett. Under sin uppväxt lär man sig sålla – där kommer den nödvändiga och oerhört användbara aspekten av fördomar in – och informationen lagras i hjärnan. ”Ofta är fördomar och klichéer ens bästa vänner” sa Erika igår angående sitt yrke. Och det stämmer in på mycket annat här i livet.
När jag ser på film ser jag det kameran ser. Kameran har ingen hjärna. Regissören måste vara dess hjärna och med hjälp av de goda fördomarna visa mig vad det är som är viktigt i just den här historien. Om det då t.ex. i en biroll som skolfröken castas en skådespelare med ”fel” färg blir jag som åskådare förvirrad och undrar vad som hände med den där fröken som var så intressant. Ett exempel är Ingvar Hirdwalls granngubbe i Beckfilmerna. Det funkar bra, men medge att man ibland önskar att Beckfilmerna kunde handla lite mer om just den där Grannen.
Kontentan: Jag tar och förädlar mina två oktaver och det är vackert så. Fördomar ska absolut bökas med, med olika verktyg - där genustänkande är ett särdeles skarpt ett - men de är också mycket väl fungerande medel för mänsklig kommunikation.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
8 kommentarer:
jag hör dig. det är en bra inställning, jsg vill tro på den.
neeej. det här var inte alls bra. inte bra alls.
om en lärare har fel färg betyder det inte att man blir förvirrad.
man behöver det för att komma vidare. vi kommer aldrig komma någonstans med att fortsätta befästa fördomar.
sjukt tråkigt tycker jag.
jag tycker du ska säga till din regissör kompis som castar att hon ska köra könsblind och färgblind casting. tro mig det skadar inte filmen på nåt sätt.
ankan: Feel free. :)
Anonym: Jooo då, det är visst bra. Måhända att det sista exemplet med skolfröken och Grannen inte var kristallklart, men det jag diskuterar och försöker förklara i resten av texten är att jag länge varit ute efter ett sätt att förhålla mig öppen och tillgänglig i ett yrke där mitt jag är en handelsvara (för att drämma till med stora melodrama-klubban) och att jag funnit ett bra tänk.
Att jag kan se att de dramaturgiska historieberättarverktygen är helt skilda ifrån de skådespelartekniska och varför de är det. Det skyddar mitt ömtåliga självförtroende.
Men det är inte så att jag tänker slå mig till ro med det. Jag tycker, precis som du verkar göra, att svensk film skulle både tåla och vara betjänt av ganska rejält med töjning av gränserna. Att av slentrian använda ogenomtänkta fördomar som berättarverktyg, det är ett riktigt trubbigt sätt att berätta en historia på, och det är jag övertygad om att både Erika och Dorotea också tycker. Dock, många fördomar _är_ användbara och fruktbara. Kan tänka mig att det beror av vilken sorts manus det är, vilken historia man vill berätta och hur.
Man kan inte köra könsblind och färgblind casting. Man skriver och regisserar och spelar människor i en kontext. Om en regissör skulle jiddra med kön och etnicitet i mina manus skulle jag bli djupt oroad. En kvinna är en kvinna av en anledning i berättelsen, och en man en man. Hur ska man kunna skriva om människor i ett sammanhang? Ska man skriva om den tänkta människan, eller om det som finns? Hur vara tydlig så att hjärtat omedelbart förstår? Så att inte mina åsikter står ivägen mellan dramat och åskådaren?
Ja, ja. Jag fattar. Människor kan se ut på miljarder olika sätt och så vidare. Men om man nu vill nå fram och ut och vidare med DRAMAT och inte med ÅSIKTEN, så är fördomarna och klichéerna en hjälp ibland. Åsikter i konst är så grymt ointressanta. Dramat måste alltid vinna.
Men, visst, man kan naturligtvis bara släppa och casta helt vilt och fritt som ett statement. Resultatet: grattis, man har uppfunnit det fyrkantiga hjulet.
Det här var spännande...men jag tycker ändå att du ska snacka med din regikompis, och kolla om inte jag skulle kunna vara av rätt färg?
Fredrik: Haha, jojo!
ripley skulle inte vara ripley! rollen var skriven till en man. och vad fick vi? var det jättejobbigt att hänga med?? oh nej, blev det åsiktsblaj av det hele?
bla bla bla herr erik ahrnbom. det roliga är att man kan mixa och ha sig, OCH ÄNDÅ nå ut med dramat.
step out of your teeny tiny box man.
Skicka en kommentar