onsdag 15 april 2009

Dagens outfit (over my dead att ni får nån bild)

Sitter på nattåget från Göteborg mot Åre och Storlien. Jag ska upp till Sundsvall för sista gången. Tåget avgick kl 19.00. Filmstjärnan som skulle lira kl 19.00 körde mig till stationen. Han behöver vara på teatern kl 18.00. Jag hade alltså gott om tid för det travande längs hela perrong 7/8 på Göteborgs Centralstation som följde, fram och tillbaka en fyra-fem gånger med olika stationsvärdar eftersom den vagnen jag skulle sova i inte fanns, balanserandes mitt bagage och en kopp te som jag tydligen tyckte att jag behövde. En av de trevliga stationsvärdarna berättade att den perrongen är den längsta de har i Göteborg.
"Se där!" sa jag.

Men det ordnade sig. Det är ju så trevligt med tåg. Särskilt natt-tåg. Så praktiskt också! Man sover hela långa vägen.
Var just på tågets bio och såg Vicky Christina Barcelona och kopplade man bort hjärnan var den också trevlig.
Trevligt och jättepraktiskt, verkligen.

Förutom den lilla detaljen, då, att jag kommer fram klockan 03.58. Jag läste fel när jag köpte biljetten. Trodde att 08.58 var ett klockslag och inte restid. Icke ombokningsbar.

Men inte är jag den som är den. Jag har klätt mig efter stuationen.
Dagens outfit, alltså:
Tisha och joggingbrallor för att slippa klädombyten under resan.
Ljusblå fleecehoodie m svarta detaljer. Lite trasig (för jag vill ha något att träna i).
Som ytterplagg valde jag en trenchcoat, eftersom det är det enda ytterplagg jag vill ha med mig de två sista skälvande veckorna i Sundsvall.
Bruna fotriktiga skor med kardborreslejfar och gummisula.

Accesoarer:
En väldigt medfaren, gigantisk resväska.
En chic liten kabindito.
En laptop i silverbeige väska med kaffefläckar.
Min fina, bladmönstrade handväska av vaxduk (mycket chicare än det låter, det försäkrar jag och egentligen är det nog plastad canvas).
En av de sidenscarfar jag ärvt efter Pappas moster Ingrid, vit- och blåblommig, väldigt söt.

Jag ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig. Om det fanns tull till Norrland skulle jag bli så stripsearched, va.

6 kommentarer:

Lilla Blå sa...

Ah, you're a true beauty, you! Hur var det sången gick? "Den norrländska präriens gudinna"...

Huskorset sa...

haha, tack sweetheart.

Anonym sa...

Allt klär en skönhet, väl?

Eller nästan allt...

Anders (Med en kniv) sa...

Hahaha, vad fint! Den mentala bilden räcker gott och väl här.

Tyckte också det var väldigt fint med stationsvärden som tyckte det kändes relevant att upplysa om att perrong 7/8 är längst *på den här stationen*. Inte i världen, inte i Norra Europa, nej, på Göteborgs Central. Tänk att jag har lyckats släpa mig fram genom snart 34 år utan den väsentliga skärvan av kunskap!

Godiva sa...

Du är väl för underbar ändå!

Huskorset sa...

Här rensar man mailbox tre veckor senare och hittar underbara kommentarer från fantastiska läsare som förgyller min tillvaro.

Stor Blöt Puss på er!