måndag 4 augusti 2008

Purgatorio disoccupazione (kan det kanske heta)

Nu börjar de allra flesta människors sommarsemestrar ta slut.
Folk återgår till sina arbeten och bloggar roligt om det, om hur skönt det är med lite ordning och reda i tillvaron, efter den ansträngande semestern.
I morgon börjar Filmstjärnan säsongen på teatern. För att krydda tillvaron lite, är ongarna hemma dygnet runt i några veckor till. Oh, jag hoppas det regnar 70 mm varje dag.

Sommarens sista dagar ter sig för arbetslösa som julhelgen gör för ensamma. Det finns kanske ingen vetenskaplig undersökning som stöder min tes, men jag är säker på att självmordsfrekvensen bland folk utan jobb är som högst just när hösten drar i gång med sina skönstressiga scheman, fullprickade agendor och viktiga måsten. För alla andra.

Lucky bastards.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Iiiihhh *drar in luft mellan tänderna* En kram känns futtig i sammanhanget, men baby baby baby... inte känna blues nu. Huvudet högt.

Huskorset sa...

Tack, fina. Jag tar till Alf, han brukar pigga upp:

"Att planera vår framtid är inte lätt
Fast lagret av fakta är stort
Men det ordnar sig säkert på något sätt
Det har det ju alltid gjort"

Anonym sa...

Söta. Det gör det. Ordnar sig, alltså. Men vetskapen om det hjälper ju sådär när man känner sig less. Sänder storkramen.

Malinka sa...

Oh herregud. Några veckor till med ungarna, och ensam till på köpet – jag hade fått kolera på kuppen.

Jag har aldrig haft ett riktigt jobb (knappt något oriktigt heller) men är fast i terminstänkandet: fr.o.m. slutet av augusti är det höst och då inträder vardagen. Trots att sommaren inte har skilt sig särskilt från resten av året.

Huskorset sa...

Suz: :)
Malinka: Det är även min taktik. Tack!

Snokis sa...

Det låter som att du har en lite kämpig tid framför dig. Men jag tror också att det ordnar sig. Kram!

Anonym sa...

Köp Bukowskis "Faktotum", eller hellre ändå "Postverket". Så roligt är det att jobba. Det där med att vara en del av samhället är bara skit - på stenåldern arbetade folk i genomsnitt 2h per dag, sedan satt de och snackade, drack öl och hade det bra resten av tiden. Trots alla jävla framsteg som skett sedan dess måste vi av någon jävla anledning flänga omkring som tokar och förrätta totalt meningslösa värv, och om man av någon anledning inte gillar det så är man en tok.
Nå, jag gillar det inte. Jag har haft ont i magen sedan jag började jobba, om det får dig att må bättre.