lördag 8 december 2007

Idol - Vinnarens förbannelse

Förra året följde jag Idol i några fnittriga telefonsessioner med Druvsockret från Vårberg. Då fanns det en mening. Att fnittra och förfasas ihop. I år är jag allena om fredagkvällarna och följer hallabalojet styckevis och delt, genom löp och tidningsartiklar. De sammanlagda snuttarna jag sett blir kanske ett eller två program.

Men teorin håller än: "Må näst bäste man vinna."

Fundera på saken; Vilka har vunnit? Vilka ha kommit tvåa?
Jag vägrar googla för att hitta alla, jag vet bara tre med säkerhet:

Ettor:
Rödknollriga Post-Daniel, Markus från Norrland och Marie Picasso.
Tvåor:
Darin, Erik Segerstedt och Amanda.

Vilka har kvar skivkontrakt? Vilka syns i media? Vilka är, frankly, hästlängder före sina besegrare i begåvning och egenart?
Jag tror visst att svenska folkets röster räknas och vägs in - men om svenska folket röstar fel...?

Chercher-le-moneymaker.
Den som vinner säljer i kraft av att vara Idolettan. Till galleriinvigningar, Finlandsbåtar & tv-shower. Och visst, lite plattor också.
En andraplacering är inte så lukrativ...förutsatt att den som kommer tvåa inte är populärare bland folket och downright bättre på alla sätt, än ettan.
Då säljer tvåan av egen kraft.

På så vis blir alla nöjda:
Ettan blir glad för att den vinner, tvåan får en hyfsad karriär, tv4 och samarbetande bolag tjänar mer pengar, kvällstidningar kan skriva upprörda (arga skribenter är alltid roligast) krönikor om att fel person vann, det finns dessutom två guldkalvar att mjölka artiklar ur och svenska folket får ämne till fikarumsdiskussioner. Det är en, på ren svenska, win-win-situation.

De är smarta, Scherman och hans gäng.
Idol är underhållning, inte samhällsinformation.
Det är kultur.

3 kommentarer:

Erik Ahrnbom sa...

Ja! Visst är det så? Har själv funderat på det här med tvåan. Bra skrivet, förresten.

Huskorset sa...

Tack. Det roliga är att jag haft denna fundering ett bra tag och varenda gång jag presenterar den får jag mothugg:

"Näe, så kan inte vara. Så får de inte göra."

Haha! För vem då?
Folk vill väl inte tro att deras röster inte betyder något. Men det gör de ju - för att tv4 m.fl. ska kunna räkna ut vem som INTE ska vinna - och klämma ut så mycket cash det bara går ur programmet + spinoff-grejer.

Jag påstår inte att jag tycker det omoraliskt, det är tvärtom extremt smart. Att folk sen vill gå på strategin får stå för dem.

Anonym sa...

Bra analys! Jag är inte lika konspiratorisk som du men håller med dig i sak. Det är märkligt och slående hur ofta tvåorna går om ettorna med facit i hand.

Amanda ÄR mera originell och tilltalar mig personligen betydligt mer men visst har Marie en jättefin röst. Jag är bara inte en powerballadsucker.

Hoppas vi får se och höra mycket mera av Amanda nu.