tisdag 22 november 2011

Vilse på Frölunda Torg, förolämpad och med ogjort ärende

Vårt vackra loppisfynd till väggur kostade en spottstyver att införskaffa och en smärre förmögenhet att återställa för tre-fyra år sedan. Nu "förtar" (korta vokaler där, det är mormors uttryck som jag hoppas finns. Det betyder förstås att klockan går för fort) den sig och behöver justeras. Alltså begav jag mig till den urmakare på Frölunda Torg som fixade klockan förra gången. Där brukar jag aldrig vara annars, det är fel sida om stan för mig.
Köpcentret är stort och tämligen svårnavigerat för en nybörjare. Väl framme visade det sig att den butiken jag sökte kursade för flera år sedan.
Då närmade sig min ringa person en präktigt bedagad och av oklar substans påverkad dam.
-"Har du tvååå kroner?"
-"Tyvärr, det har jag faktiskt inte. Tack
(?) ändå." sa jag, varpå hon betraktade mig uppifrån och ner och slog högljutt fast på stadig göteborgska:
-"Idiot!"
Och det kunde hon ju ha rätt i. Vad hade jag att tacka henne för?

Nu ska det bli spännande att se var jag parkerade bilen.

6 kommentarer:

Livet just nu sa...

Bättre det än att du frågade om hon tog visakort...

litet hus sa...

jag har hört att urmakaren i kronhusbodarna ska vara jättebra. speciellt på (ur)gamla klockor

Fru Decibel sa...

Ja, han är urduktig. Han är duktig på att ta betalt också men han ska ju också leva. Han har en skrift under disken om min farmors far, som var urmakare.

Godiva sa...

Lovely! Och Livet just nu :))))

Huskorset sa...

LJN: haha, ja det var ju hyfsat av mig...

litet hus: Tackar! Jag har pratat med honom och nu till jul vill tydligen alla verkligen veta vad klockan är så han har tyvärr fullt upp...

Fru D: "Urduktig." Så enkelt, göttebosskt och fint. :-) Jag ska be att få läsa den skriften om jag kommer till honom!

Godiva : :-*

Malinka sa...

Jag skulle säga att hon fortar sig, klockan. Vilket väl är samma ord, då.

(Och så säger jag gärna "hon" om klöcka. Och "klöcka" om klockan. Med tjockt l. Måste vara något från mitt bonniga arv. Västgötska?)