måndag 19 september 2011

Jag lade ju av? Vad är det med mig? Rättshaverist? Javisst! *EDIT

Enligt obekräftad uppgift hos en vän på Fejan (*EDIT: senare bekräftad av självaste DN Kultur) fick inte Wordfeuds spelutvecklare tillgång till SAOL och därför tillåts istället ord från den här ordlistan.

...a-HA! Det är alltså Akademins fel! De småsnåla bakåtsträvande kulturstjärtarna! Där fick de! De kunde ha knutit ännu en underdånig, beundrande och grammatisk korrekt generation till sitt bröst, men nä-äh! Mobilspel behöver man tydligen inte bry sig om när man värnar det svenska språket. Rätt åt dem.
/hälsar Vän Av Ordning (...som snedtände på alla orimliga ändelser och lade i protest av - wow, the impact! - i helig litterat ilska efter blott en veckas feudande.)

Bonusinfo:
En rolig kamrat till nämnda Fejankompis svarte då:
"Aha! Då ska jag snabbt som satan lägga till ordet "zchdddd" i listan och dess böjda form "zchdddds"!"
(vilka två ord f.ö. numera står att finna i Huskorsets mobils autocorrect...)

11 kommentarer:

Godiva sa...

Åh, lovely rutet!

Söderberg sa...

Jamenalltså, det går ju knappt att spela det där spelet pga ovan nämnda problematik. Ändå gör jag det. Skitförbannad.

Anonym sa...

Amäh, man blir ju knäpp! Jag fick inte godkänt för HÄCKSAX medan min motspelare glatt kunde skriva det gamla fina svenska ordet ABC... Gaaah!

Mia

Helena Hansson sa...

Har aldrig testat det där spelet, eftersom jag har en dumbphone, men däremot har jag spelat ganska mycket Betapet i perioder. De har ju använt SAOL i åratal, så därför är det ju extra konstigt att inte Wordfeud kan göra det. Undrar om det verkligen stämmer att det är Akademien som sätter sig på tvären.

Söderberg sa...

Mia: grrrrrr...

Helena Hansson sa...

Jaha minsann! Korkat av dem.

Söderberg sa...

Nu testade jag att lägga till ett ord i den ordlistan som det länkas till i inlägget, men det verkade inte göra någon skillnad i spelet...?

Anonym sa...

JOjo, det finns iofs olika versioner på den här historien. Vad jag hört är det programmerarna till appen som är lite bakom flötet (visste inte ens att SAOL existerade) och nu försöker de med medias hjälp lägga skulden på Svenska Akademien (som inte 'löser problemet' så snabbt som programmerarna vill).

Mia, 'abc' finns med i SAOL så det skall gå att lägga. Konstigt dock att du inte fick lägga 'häcksax'.

Själv föredrar jag siten betapet. Där har de regler och en riktig ordlista. Vill man spela barnanpassat med böjningar finns den möjligheten där också.

/WA138

Anonym sa...

@WA138:

nog bara rykten. googla "svensk ordlista" tex så är det lite svårt att missa att SAOL finns, och som programmerare har man nog lärt sej att googla.

säkert en cashgrej från början, varför pynta så här mkt när man kan få det här för så mkt mindre.

gillar spelet men stör mej också sjukt mkt på fantasiord och att vinna spelet med att böja ett ord med ett S hehe

//Gunnar

Karin sa...

http://akademiblogg.wordpress.com/2011/09/20/wordfeud/

Självaste herr sekreterare förklarar läget.

Huskorset sa...

Tack Karin! Det faller som fjäll från mina ögon!