onsdag 9 juni 2010

Om att göra tårta av bajs

Charlie Sheen har blivit dömd till samhällstjänst för hustrumisshandel. Straffet består i att ge lektioner i skådespeleri.
I praktiken straffas alltså de stackare som blir hans elever och i förlängningen också teater- och filmkonsten, eftersom Sheen därigenom för vidare sitt arv av rutten kvinnosyn och allmän idioti till nästa generation. För att inte tala om det usla skådespeleri och riktigt, riktig dåliga konstnärskap han får möjlighet att fortfara att pådyvla världen. Jag avskyr Charlie Sheen.

Ja, man kan stänga av tvn och inte bry sig. Eller man kan ta sin irritation och dissekera fenomenet på bloggen! Varsågoda:
Jag har sett en del avsnitt av Two and a half men (den sitcom han är stjärna i) och försökt fatta grejen - och jag förstår att den är populär. Det är helt ok genomfört inom sitcom-ramarna, välskriven dialog med setups och payoffs och punchlines och hela baletten. Det är ett gott hantverk. Skådespeleriet (undantaget CS) är vältajmat - hans motspelare är drivna komediaktörer (främst morsan och brorsan) och täcker upp för hans erbarmliga insatser. Men innehållet! Jösses, folks! Skämt om könen med uråldriga och mossiga bortom all räddning värderingar som grund. 50-talet är tillbaka och Tänker Inte Ge Sig.
Men - hör jag någon tänka - kan det inte vara så att serien är tänkt att landa såhär:
"Det här är så dumt att t.o.m. de mest inkrökta reaktionärer, kvinnohatare och rasister förstår hur dumt det är och därför ändrar sitt sätt att tänka"?
Mmmmm. Eller hur. Man kan alltid hoppas.

Vad tänker skådespelarna, tror ni? Hur långt kan man skylla på att "man måste ju betala hyran"? Vad tänker TV 3 som köpt in Two and a half men? Var går gränsen för vad man sänder för att make a buck? Finns den, eller är det bara förbehållet religiös förföljelse? Rasism? Tänk om serien handlat om "Charlie Sheen och muslimerna" istället. Eller "Charlie Sheen och afrikanamerikanerna".

Det är som att gå till en konditori och köpa en i allt välgjord prinsesstårta, men i stället för att vispa in vaniljkräm i grädden för att få stadga så har konditorn använt bajs.


3 kommentarer:

Snokis sa...

Sjukt. Han borde typ få sortera bajskorvar eller nåt i stället.

Netta sa...

Alltså!!!...jag har sagt det förr men det skadar inte att säga det igen, jag bara älskar det du skriver!! Så jävla bra!...och nu skall jag läsa det igen bara därför :0)

Kram och tack för ett grymt inlägg.
Från en som ogillar Herr Sheen och fullkomligt hatar "Two and a Half Men" eller rättare sagt all sitcoms!

Huskorset sa...

Håller med dig Snokis.

Tack, Netta! Jag blir så glad!

(eh....ja, jag rensar inkorgen, om någon undrar)