När kassaskåpen anlände stämde så gott som aldrig måtten på hålet med själva skåpet. Man fick alltid såga lite mer eller fila lite extra. Det hörde liksom till. Men det visste inte alltid de som beställt kassaskåpen.
En gång kom Harry till ett kontor för en sådan där tillpassning. Först mötte han receptionisten som skrämt välkomnade honom. En trappa upp satt sekreteraren som viskande lät meddela att:
"...direktör´n är väldigt arg".
Och det var han, direktör´n. Han skrek och domderade när Harry klev in men då, berättade Harry för Doktor Blod, fick Harry användning för vad han lärt sig under ett helt liv som kassaskåpsförsäljare:
Människor skäller inte i mer än sex minuter, om de inte får mothugg.Så Harry lyssnade på direktör´ns svada och när direktör´n till slut tystnade, sa Harry med ärligt och uppriktigt intresse:
"Var det något mer du tänkte på med det här kassaskåpet?"
Direktör´n blev först ställd. Sedan sa han:
"Ja! Vad ska vi göra åt det?"
Då berättade Harry att han tänkte fixa till hålet så allt passade som det skulle och visade hur han tänkte göra. Direktör´n såg på och tog in informationen.
När Harry gick därifrån satt kassaskåpet som det skulle. Direktör´n följde honom till receptionen med armen om Harrys axlar, efter att ha meddelat sin sekreterare när de passerade hennes skrivbord att här minsann skulle beställas ett kassaskåp till.
3 kommentarer:
Se där, en levnadsvisdom att ta till sig!
Det där ska jag banne mig skriva upp på handen och läsa när arga "kunder" vrålar i örat!
Ja visst är det braaa!
Skicka en kommentar