onsdag 10 juni 2009

Historiens fjärilsvingslag



Idag var vi på Karlsborgs Fästning. Filmstjärnan filmstjärnade sig och jag och ongarna gick på Fästningsmuséet. Där fanns något så intressant som tre äkta gamla unionsflaggor. Klicka nu på bilden och läs, för inte hör väl regeringsbeordrad flaggbränning till vanligheterna? Det känns snarare som en sorts försök till historieradering. Jag tycker det beslutet luktar skam. Att de styrande helt enkelt skämdes över hur man behandlat Norge. Total unionsflaggutplåning - starkare antinationell symbolhandling i fredstid får man leta efter. Dessutom, förstörandet av historiska artefakter är aldrig bra, det lämnar en fadd smak efter sig i åtminstone min mun. Jag tycker inte att koncentrationslägren ska rivas heller. Inte för att jag vill jämställa Oscar II med Hitler, men ändå.

5 kommentarer:

Speja sa...

Nä, ibland man MINNAS. Det är allt för enkelt att göra om samma misstag.

P sa...

Ledsen att behöva sumpa en bra story, men det är helt enkelt så man skall göra med uttjänta flaggor. Man bränner dem, ett slags värdig kremering så att de inte solkas i soptunnan. Jag tror tillochmed att det har funnits lagtext kring det i den förra flagglagen.

Huskorset sa...

P: Haha, jämt när man tror att man nosat reda på något...

ullrika sa...

jag har för mig att han gjorde en hel del märkliga grejer den där Oscar två. men jag kanske blandar ihop honom med nån annan galen kung?

Huskorset sa...

Nämn en kung som INTE varit lite konstig...