tisdag 26 oktober 2010

"Remember your lines and don´t bump into the furniture!"

Kultur, va.
Kulturlivets administration, va.
Helvete.

Jag kan lära mig text och gå scenerier, jag hävdar i slutna sällskap (som det här HAHAHA) att jag är en sjujävla textbehandlare och jag till yttermera visso en fena på dramatisk analys (detta för att jag en gång förutsåg slutet i ett West Wing-avsnitt redan efter fem minuter. Skämt åsido:) Det är vad jag verkligen kan.

Blanketter och paragrafer kan jag inte. Likt en trulig tonåring vägrar mitt undermedvetna att släppa till de synapser och små grå som skulle hjälpa mig förstå vad och hur jag ska göra i blankettdjungeln.
Som grädde på moset tycker jag det är såååå-in-i-vassen tråkigt. Kolla på färg som torkar? Kul! Skriva ansökningar till Konstnärsnämnden? Bläh. Jag skäms för detta, men nu är det sagt.

Jag har har under hela min nuvarande anställning på Borås Stadsteater haft en livlig mail-telefon-TAKhemsidesmeddelande-trafik med A-kassan. Det gäller deras fantastiska och sagolikt snåriga och likaledes underbara regler (så att illvilligt folk inte ska kunna dra dem vid näsan), som gjort att jag deklarerat några timmar fel i juni för att det är fruktansvärt snårigt att deklarera rätt.

Jag har dessutom haft arbetsgivare som varit sega med arbetsgivarintyg.
Jag tror jag ska hitta på ett straff till alla arbetsgivare som är sena med arbetsgivarintyg.
Jag hatar att dom är sena med arbetsgivarintyg.
Jag kan inte säga att jag hatar dom. För dom ger mig jobb. Det är bra.
Men jag hatar när dom vill slinka undan sina förbannade skyldigheter som arbetsgivare.
Alldeles för ofta vill dom dessutom att jag ska skriva intyget själv (!) så att de bara kan sätta sin kråka på det och skicka tillbaka det. "Det stod det inte i mitt kontrakt att jag skulle göra" ska jag börja säga åt dom. Med snorkig skådespelarstämma.

Jag jobbar ju för höge farao med det här för att slippa fylla i blanketter! Och med dagens system känns det som om det allt jag gör.
Ett bisarrt skämt är vad är.
Och så en ny A-kasse-sväng på uppsegling. Mer blanketter. Mer formaaaalia.
Det är inte säkert att jag och A-kassan är färdiga med varandra beträffande den förra perioden innan den nya börjar om två veckor.

Inga kommentarer: