fredag 2 november 2007

Inte om. När.

Tänk när kulturen tar slut.
Jag har inte fått kaffe än, och svarar därmed inte riktigt för hur tankarna hoppar, men:
Tänk alla kulturer vi tar till oss. Det slog mig att nu är det mycket Asien, nyss var det länge (60-70-80-talen) Storbrittanien, innan dess USA (50-talet), innan dess kanske Frankrike eller snarare Paris (40-talet). Innan dess tysk kultur. (Ja, det finns massor)(dåligt skämt)(det är det där med kaffet) I grova drag, pratar jag nu. Kulturyttringar som omskrivs i media som hippa och coola: Manga, mods, pop, rock´n´roll, och så nåt klatschigt på franska som jag inte kommer på (kaffet). Typ (work with me here).

Snart (eller inte snart, men någon gång) kommer alla potentiellt hippa kulturyttringar i alla världens kulturer att vara exponerade och exploaterade, på ett eller annat sätt. Dom är slut, det finns inga fler.

Vad gör vi då, vi i västvärlden?
Börjar om?
Eller kommer det ohippa att av nöden transformeras till hippt?

Eller - är vi redan där?
Jag tänker på Bonden som söker sin fru. Bl.a.

Inga kommentarer: