tisdag 6 mars 2012

The Royal Enigma


Jag ska idag förklara för er varför jag tror Prinsessan Estelle heter som hon gör. Det kan tyckas att jag är några veckor sen på den här bollen, men det struntar jag i.

Jag tänker dock inte ta credit för alltihop, det är Mammas väninna Ingrid som knäckte det snyggaste och som passar perfekt in i min egen teori om Arvsessan V(ifall hon googlar - MOaaahahahahaaaa!!!)s agenda.
Men vi tar det från början, jag brukar ju vilja det. Jag vill också understryka att det här är mina egna i princip o-googlade gissningar. En vill ju inte ha en förtalsanmälan på kungsblått papper precis.

Jag har med måttligt intresserade halv-rebublikan-ögon observerat Arvsessan V under mitt liv. Sedan hon kom hem från US Amerikat för några år sedan (efter att ha åkt över för att studera och bli av med sin anorexia) har de mått och steg hon vidtagit alla varit genomtänkta, konsekventa och medvetna.
Jag tror att när hon tillfrisknad kom tillbaka till Sverige hade hon med sig ett beslut som löd något i stil med :
"Okej. Jag gör det. Jag blir Sveriges regent. För alternativet är inget alternativ. Men då ska jag tammetusan göra det på mitt sätt!"
Allt hon företagit sig sedan dess har lett fram till där hon nu är och varje steg har varit väl kalkylerat. All kontakt med offentlighet och undersåtar sedan hon kom hem har framstått som noga planerad. Sedan hon skaffade sig stylist ser hon fullständigt oklanderlig ut på varenda bild, från topp till tå. Hon engagerar sig för "rätt" goda saker, hon läser på och hon förefaller intresserad och insatt.
Det finns inget, nada, zilch för någon att klaga på.
... Förutom då det lilla faktumet att hon ärvt sin ställning och sina privilegier. Man kan argumentera att hon är ständigt påpassad och att stressen är enorm - men jag är klippfast övertygad om att hon hemma på Haga Slott har bökat åt sig en egen privat sfär där hon hasar runt i onepiece och pillar sig i naveln. Någonting i hennes uppenbarelse säger mig det. Ingen kan klara de kraven som ställs utan någon form av andrum.
Och nu står hon där, med den man hon valt, en dotter och folkets kärlek. Att det är hennes förtjänst att/om kungahuset lever vidare behöver vi väl inte orda så mycket om.

Det hände något med henne i Amerika, tror jag. Något stärkande och positivt, som hjälpte henne att både tillfriskna och förstå hur hon skulle ta sig an detta ok att vara född till tronföljare. Jag gissar att detta något involverade Folke Bernadottes amerikanska fru Estelle på endera sättet. Därför är detta barnets tilltalsnamn.

Nu till min mammas vän Ingrids smått geniala iakttagelse:
Inte heller något av barnets övriga namn är kungligt. Alla fyra är de alltså namn på ofrälse damer som är ingifta på ett eller annat sätt i den Bernadotteska ättens förgreningar: Estelle Silvia Ewa Mary.
Ska vi gissa att danska Prinsessan Mary blir gudmor?

Ser ni vad vår Kronprinsessa har gjort? Vad hon gör?
Jo, hon vänder sin famn mot folket och döper sin förstfödda dotter, tillika landets blivande regent, efter det.
Hon ser den nya tiden komma och hon ser till att göra allt hon kan för att steg för steg, obönhörligt ge Kunga(Drottning-?)huset en plats i ett modernt samhälle.
Hon har med nedlagda vapen tagit strid mot republikanerna likt en blåblodig Gandhi.

Jag måste inte älska monarkin men jag måste beundra hennes taktik.

5 kommentarer:

Tuvilda sa...

Jag tror på vartenda ord, smart skrivet!

Bettan sa...

Precis så är det, det tror jag också.
För hon är smart, vacker, klok och varm. Tror jag iaf.
:)

Kerstin sa...

Låter väldigt troligt och genomtänkt! Vickan har alldeles säkert gjort precis det du beskriver.
Har bara lite funderingar kring den amerikanska Estelle:
Hon dog ju redan 1984, då Vickan var ett litet barn. Estelles man Folke Bernadotte dog redan 1948 och hon var omgift med en annan svensk sedan många år.
Så det kan ju inte ha varit Estelle in person som var med när Vickan var i USA och gjorde sin livsavgörande plan.

Snokis sa...

Mycket talar för att hon inte ärvt sin fars hjärna.

Huskorset sa...

Tuvilda: Tack!

Lisbeth: På kvinnodan och allt! :-)

Kerstin: Aha! Tackar. Som sagt, jag googlade inte Estelle Bernadotte.

Snok: Nooo... True. Apropå hennes far så är det bara alltför tydligt att han ramlade in i regentskapet utan att aldrig hinna få lov att göra det där valet själv, sedan har det hela liksom förskjutit sig för honom. Hans problem är inte att han har dyslexi. Det har (har jag för mig att jag läst) Victoria också. Och många andra begåvade och kloka människor. Däremot har kungen har fram till förhållandevis nyligen i princip aldrig behövt stå till svars eller ta ansvar för sina val, d.v.s. bete sig som en vuxen människa och bli bedömd och behandlad därefter. Det har daddats med kungen. Det är hans problem.