måndag 28 november 2011

Steg 1, anno 2011

Vänner! Det krävs grundlig research för ett äkta pepparkakshusköpcentrum.


Man googlar lite, skissar lite, räknar på skalenligheten, flurar på hur stor plats det färdiga bygget ska få ta. Sedan är det dags att börja rita, klippa och tänka i 3D. Det är det svåraste, roligaste och det som i slutändan nästan alltid visar sig ha varit en omöjlig uppgift i vilket fall. I år har vi till på köpet valt en förlaga som inte bara vilar på olika nivåer utan även i nedförslut. Hur jag löser det vet jag inte riktigt än. Man får inte vara för noggrann. Perfekt är tråkigt.

Vad ni ser ovan är ett sorts vitt tredimensionellt pussel där många av bitarna är förvillande lika. Mallarna kan man skriva på var de ska passa in. Det är värre med de färdiggräddade bitarna. Dörrar som misstagits för skorstensbitar och dylika fatala sammanblandningar söker jag alltid förtränga men jag kan inte glömma känslan vid upptäckten. Usch.
Annars? Jovars. De sista äpplena blåste ner i natt så då blir det mos. Gôtt mos.

7 kommentarer:

Godiva sa...

Lööööve!

Grötfrukost sa...

Imponerande!

Huskorset sa...

thanx grrrls!

Alfahannen sa...

Ahh, pepparkakshusbakningsevenemanget närmar sig även här (svenska språket är fantastiskt, sammansatta ord is the shit!)

Förra året lyckades mitt frisiska Yrväder till kvinna hälla smält socker överskapelsen medan jag höll bitarna på plats. Olyckligtvis misstog hon min tumme för en skorsten, varvid den drabbades av sjundegradens brännskador.

Det var inte roligt alls, förutom att jag där och då uppfann en nordisk variant av Riverdance medan jag spolade kallt vatten på den vissnade kroppsdelen.

Men skam den som ger sig, i år ska vi nog ge oss på en pepparkaksvariant av Turning Torso!

Hoppa allt är bra med dig och de dina!

Huskorset sa...

Turning Torso! Underbart! Jag hoppas innerligt att detta blir en trend! Jag önskar hett att jag under min levnad kommer att få se Caroli city, TriangElen, Öresundsbron, Höga Kusten-bron, Kaknästornet, Täby Centrum, Globen (svååårt!) och varför inte Brahe Hus? Det sistnämnda vore väl ett bra förslag för nybörjaren, haha. Fler förslag?
Brända fingar är en styggelse - man man ska komma ihåg att det också är en vital del av själva julfirandet. Det är inte många som förstår det, men det hör till och är rentav en förutsättning för att det verkligen ska bli jul på riktigt.

Snokis sa...

Jag ser inte vad det är på bilen, men det ser inte ut som Ica Maxi.

Huskorset sa...

hähä. Nämen det är ju för att det är platt ju.