söndag 27 april 2008

Bloggeri bloggera

Här är mina blogg-enkätsvar, Die Quelle!

1.Hur länge har du bloggat?
Sedan juli 2007, då här som husbloggare för Göteborg City.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv börja blogga?
Jag trodde det var antingen som i låten ”Tack för en underbar vanlig dag” med Agneta Fältskog eller nördigt och faktaspäckat.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Magnus Ugglas.

4. Hur känner du dig inför dina första blogginlägg, när du så här i efterhand läser dem?
Väl käcka, men ändå med ett rejält stråk av den bloggare jag blivit. Då skrev jag ju också som någon sorts officiell representant för en tidning och kan nu tycka att jag var onödigt respektfull.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
26 st, men jag samlar och det är på uppåtgående.


6. Av de bloggare du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar/t.ex. teknikbloggar, modebloggar, politikbloggar?
Säkert 90% är dagboksbloggar. Övrigt är kulturbloggar, matbloggar och några gånger modebloggar och politikbloggar.

7. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om?
Godiva

8. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om?
Suziluz

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Att det är roligt, men att det tar väldigt mycket tid.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Vet inte.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs gränserna hela tiden?
Jag tror jag vet var min gräns går.

12. Nämn några saker som du aldrig skulle blogga om och varför?
Obearbetade trauman, förtroenden och annat självklart.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du?
I större utstäckning än jag riktigt vill tänka på.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Nej. Jo, delvis.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Ja.

16. Tror du det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Ja.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar. Och isåfall: Hur har du hanterat detta?
Ja.
Jag sket i det och läser aldrig deras bloggar igen. En tyst liten långsint hämnd.

18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Nej.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Jag tar tid från familjen för att blogga.

20. Tror du att du fortfarande efter två år bloggar? I såfall: Tror du att ditt bloggande förändrats då?
Ja och ja. Jag tror att jag inom två år kommer att jobba mer och inte ha tid att blogga så mycket; men jag kommer troligen ändå att med en dåres envishet framhärda i bloggandet med ett sketet inlägg i veckan.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Bloggandets effekter på samhället har vi bara sett början på. IMHO.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Vässad förmåga att uttrycka mig i text. Bekräftelse från människor som gillar det jag skriver.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Roligt utbyte av otippade kontakter, insyn i verksamheter och företeelser jag aldrig annars skulle hört talas om, glädje, värme, skratt, vidgad respekt för människor.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.
Många av de dagboksbloggar jag läser har redan svarat. Det står var och en som läser detta fritt att svara om den har lust, och förslagsvis skriva en kråka i kommentarsfältet här när ni gjort det.

Fridens liljor, nu finns det inte längre någon ursäkt att inte jobba!

Inga kommentarer: