söndag 10 juli 2011

Svettig, prickig och nöjd

Och som det doftar! Linoljefärg åff kårs.

Jag har skrapat bort gammalt spackel från pärlsponten under matrumsfönstret (Ett jädra pill och det sprätter så man blir småprickig. Då är det dumt att inte ha en dusch.), samt slipat och målat i den kulör vi efter moget övervägandet bestämt oss för. Strecket tvärs över är ljus från lampan över matbordet.

Det ska nämligen upp ett nygammalt element i nästa vecka. Det satt ett nytt och ocharmigt där förut och när ändå hela värmesystemet stängdes av och massor med rör flyttades på så passade vi på att köpa ett gammalt som lämnades in på tillfixning. Man är nämligen petnoga och vill att det ska vara fint bakom elementet också, även om man är lite renoveringsmätt vid det här laget. Resten av rummets väggar kommer förmodligen inte att göras något åt på ett bra tag... Eller...? För det är riktigt roligt, blir fint och luktar så himla gott. Men jag klarar bara att spackla typ en kvm i taget, sedan får jag blåsor på tummetotten (alltså den som jag annars brukar kapa tidigt på morgnarna). Så det blir väl te å ta det pö om pö.

Hörde ni förresten Göran Gudmundssons Sommar? Han är... Inte husgud här hemma, inte riktigt idol, men... Allt han säger eller skriver är om inte lag, så i alla fall tydliga riktlinjer pekade med hela handen. Det den mannen inte vet om gamla hus vet han i så fall vem man ska fråga om. En husnörd i sin prydno.

Apropå nörd så ska trädgårdsnörden Huskorset intervjuas i P4 på måndag morgon, typ stötvis mellan åtta och nio på morgonen. Om hobbyodling, hur och varför just jag osv. För er som inte bor i Gbg ska jag gärna lägga ut en länk när den kommer. Jag kommer säkert att säga fantastiskt intressanta, kloka och roliga saker.
Nu ska jag ta ett glas vin och äta choklad. Och lukta på den torkande linoljefärgen.

1 kommentar:

Snokis sa...

Sommar ja. Måste nog kolla arkivet och ladda hen