måndag 1 december 2008

[pampig hornmusik] [avtagande applåder] Ladies&Gentlemen!



Välkomna till den första utdelningen av Plex-pärlan!
Den heter så för att ära den gamle sportkommentatorn Sven Plex Pettersson som aldrig var mållös i direktsändning, utan som istället berikade vårt vackra svenska språk med ett otal egenuppfunna ord och uttryck.

Låt mig omedelbart få presentera kvällens huvudperson och pristagare [fanfar].
För sin ekvilibrism, sin empati, sin esprit:

Lilla Blå! [jubel och dånande applåder]

Nomineringen löd:
"För hennes kärleksfulla kommentarer och vänliga i medgång så väl som motgång: Lilla Blå"
och skrevs av Sparring, som får en penninglott - not. (Han kan ha missat ett ord där någonstans, men vi fattar vad han menar det gör vi.)

Lilla Blå har en egen blogg att tänka på. En blogg där hon manglar ut slumpvald folkbildning varvat med poetiska livsbetraktelser och komplett hjärnsläpp på riksnivå - detta menar vi som en komplimang. Trots detta lyckas hon alltid glimra även i andras kommentarsfält: Hitta nya vinkar på deras inlägg, öppna nya dimensioner med länkar till ljuvliga små guldkorn hon hittat i nåt mörkt skrymsle på internetet.
Lilla Blå
kryper in under skinnet.
Lilla Blå
kittlar där det är som mest känsligt.
Lilla Blå stryker kind när man mest behöver.
Och om det behövs, kan det komma en lätt lavett - precis lagom hård - levererad med glimten i ögat. Hennes associationsbanor är mer vindlande än Italienska vägen i Mölle, hennes intellekt sprakar som en hel bal med tomtebloss och hennes eklektiska vokabulär borde läras ut i skolan.
Vårt och kommunens varma och djupt kända tack.
[applåder]
Nu blir det sittning med landgång och lättöl till självkostnadspris. [plötslig förbluffad tystnad]

Närå, whisky till alla. Baren är dääääääär! -->
[enstaka jubel och sorl]

(1st & 2nd runner up: Erik Ahrnbom (numer utan blogg och skall därför ha sig ett hedersomnämnande ) och ÖversättarHelena.)

11 kommentarer:

Översättarhelena sa...

Grattis Lilla Blå och tackar mjukost för bronsplaceringen!

Godiva sa...

Ååååhhhh! Det var välförtjänt! Jag älskar Lilla Blå, hon är helt... helt... underbar!!

& fint prisinitiativ också!

Snokis sa...

Jag såg nyss ett barnprogram skrivet av Sparring. Inte för att det direkt hör hit, men ändå.

Anonym sa...

Alltså, Lilla Blå rular stenhårt.

Som det heter på ungdomska.

Välförtjänt!

Anonym sa...

Åh, här kommer man in och är sur och bitter som en gammal märklig frukt och så läser man plötsligt detta... Det tog några sekunder innan jag faktiskt begrep att det handlade om mig. Tack! Tack kära goa. De här orden lyfte mig ur tisdagsgyttjan. Jag lär inte brodera nomineringen i korsstygn, men jag ska spara den och skryta med den. Tro inget annat. Jag är mallig. Rörd. Och... tror jag bestämt... lite kissnödig.

Erik Ahrnbom sa...

Grattis Lilla Blå!
Och nämen tackartackarjagsärjagsär!

Märtagreta sa...

Åh, vad jag blir glad för allas vår Lilla Blå! Hon är så värd denna utmärkelse! Hon ger en högre dimension till mitt lätt försoffade intellekt!
"Lilla Blå kryper in under skinnet.
Lilla Blå kittlar där det är som mest känsligt.
Lilla Blå stryker kind när man mest behöver." Så sant, så sant!

Anonym sa...

Grattis Lilla Blå! Det var du värd!

Anonym sa...

Fantastiskt bra idé med plex-pris! Och en riktigt bra, välskriven och läsvärd blogg. Hit kommer jag garanterat ramla in igen!

Huskorset sa...

Så roligt att så många höll med juryn, det är de glada över.

Och Kniv-Anders: Det var mycket roligt att höra! Ramla på bara, du är så välkommen.

Anders Sparring sa...

Så att det blir lite ordning så här i efterhand: "För hennes kärleksfulla och vänliga kommentarer i medgång så väl som motgång: Lilla Blå"
..vill jag minnas att jag trodde att jag skrev.

Hurra för henne.