måndag 1 september 2008

Gissa vem som lekte med Indiana Jones-lego mellan 03.00 och 06.00 i morse?

Femåringen är nu uppgraderad till Sexåring, kalas igår och grejer. Majjit.

Idag varit vi varit med honom på EEG-koll på Östra.
(Anledningen till undersökningen kan man läsa om här och lite här och här.)
Elektroder sattes på hans huvud och så fick han sova en stund för att sedan blir väckt, få hyperventilera i tre minuter och sist blunda och titta om vartannat in i en stroboskoplampa i ytterligare tre minuter. Resultatet får vi om några veckor.
Han togs omhand av en sällsynt humorfri sköterska som sedan dessutom vinklade bort datorskärmen när vi flyttade våra stolar närmre för att vi ville se de skojiga linjerna hans hjärna gjorde på skärmen medan han sov. Vad var meningen med det? Trodde hon vi skulle kunna läsa av? Och om vi hade kunnat - skulle det vara "fusk" eller???

För att han skulle somna problemfritt på sjukan fick han lägga sig 22.30 igår...och så gå upp klockan 03.00 i morse. Himla bra med födelsedag dagen innan - det fanns lassvis med nytt lego att hänge sig åt. Jag lade mig halv tio och fick sova mellan 06.30 och 08.30 men har ändå pölsa i hjärnan i dag.

8 kommentarer:

Snokis sa...

Det låter som en oerhört avancerad undersökning, dessutom jobbigt för er att behöva genomgå allt det där. Men att behöva gå upp kl 3 på morgonen är ju nästan det värsta av allt.

Huskorset sa...

Haha, ja. Men även om resten av dagen blev kajko så var det - när vi väl vaknat till - riktigt mysigt att vara uppe och kuckelura bara vi två.

Apropå undersökningen: Så farligt var det verkligen inte, mest underligt. Lustiga saker att utföra, menar jag. Det hela handlar om att outrula epilepsi, (vilket det f.ö. finns goda chanser till) och det vill man ju.

Snokis sa...

Hoppas det, och att 6-åringen slipper fler kramper.

aussiekicki sa...

Jag gjorde en EEG-undersökning när jag var 6-7 år pga återkommande huvudvärk.
Jag minns det rogivande mumlandet från mamma och sköterskan innan jag slumrade in en stund. Sedan minns jag hur jag pillade bort den torkade geggan, som de fäste elektronerna med, ur hårbotten.

Jag hoppas verkligen att er pojke inte har epilepsi.
Sköt om er!

Godiva sa...

Alltså en del sjuksköterskor...

Håller tummarna!

Vad är Indiana Jonse (Jonsered?) JONES-lego?

Anonym sa...

Hoppas det blir bra med grabben.Min tvillingpojk gick igenom hur många undersökningar som helst sina första 3 år... bl a den du beskriver.. Han hade feberkrampat 2 gånger... Men idag är allt frid och fröjd... Kram och jag håller tummarna!

Huskorset sa...

Tack alla!

Godiva: Legogubbar, -bilar och -prylar inspirerade av filmen. Kringförsäljning. Funkar skitbra.;)

Lego vet vad dom gör. På hemsidan finns lassvis med småspel och filmer och krafs. För att inte tala om alla legofilmer på youtube, det finns massor med välgjorda och roliga bl.a. från star wars, alltså med med starwars-legofigurer)
OH! nu kom jag på en grej jag måste lägga upp.

(När kommer VI som legokaraktärer, undrar jag bara? Produktförslag: Min legokaraktär har förkläde, vit klut och en liten kavel i handen, med dig följer tre legohundar, trettio små legohästar och en minilaptop. Tillbehör man kan köpa till: Filmstjärna till min och arga grannar till din.:D)

Godiva sa...

Ha ha! Underbar affärsidé!